Esi- ja alkuopettajien kokemuksia ja asenteita joustavasta esi- ja alkuopetuksesta sekä yhteistyöstä
Luukkala, Sanni; Hukari, Eeva (2024-05-02)
Esi- ja alkuopettajien kokemuksia ja asenteita joustavasta esi- ja alkuopetuksesta sekä yhteistyöstä
Luukkala, Sanni
Hukari, Eeva
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325656
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325656
Tiivistelmä
Lapsen kasvun ja kehityksen vuoksi on tärkeää, että lapsen oppimisen polusta muodostuu mahdollisimman ehyt kokonaisuus, jossa opettajat ja muu koulun henkilökunta tuntevat oppimisen jatkumon eri vaiheet ja niiden tavoitteet ja sisällöt. Onnistunut oppimisen polku edellyttää suunnitelmallista yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD on kuitenkin todennut, että Suomesta puuttuu yhteiset siirtymäkäytänteiden määritelmät esi- ja alkuopetukselle.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin esi- ja alkuopetuksen opettajien kokemuksia ja asenteita joustavasta esi- ja alkuopetuksesta ja yhteistyöstä. Aineisto kerättiin teemakyselyn avulla ja kyselyyn vastasi 35 esi- ja alkuopetuksessa työskentelevää opettajaa. Aineistolähtöinen analyysi toteutettiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Tutkimuksen perusteella joustavaa esi- ja alkuopetusta toteuttaneet opettajat suhtautuivat pääasiallisesti myönteisesti joustavaan esi- ja alkuopetukseen ja näkivät joustavan opetuksen ensisijaisena ja hyvänä tapana tukea oppilaan siirtymää. Varhaiskasvatuksen opettajien asennoituminen oli luokanopettajia myönteisempää. Laadukkaasti toteutettu joustava esi- ja alkuopetus edellyttää opettajien motivaatiota, kiinnostusta yhteistyöhön ja riittävästi resursseja. Tutkimus tarjoaa tärkeää tietoa joustavan esi- ja alkuopetuksen kehittämiskeskusteluun.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin esi- ja alkuopetuksen opettajien kokemuksia ja asenteita joustavasta esi- ja alkuopetuksesta ja yhteistyöstä. Aineisto kerättiin teemakyselyn avulla ja kyselyyn vastasi 35 esi- ja alkuopetuksessa työskentelevää opettajaa. Aineistolähtöinen analyysi toteutettiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Tutkimuksen perusteella joustavaa esi- ja alkuopetusta toteuttaneet opettajat suhtautuivat pääasiallisesti myönteisesti joustavaan esi- ja alkuopetukseen ja näkivät joustavan opetuksen ensisijaisena ja hyvänä tapana tukea oppilaan siirtymää. Varhaiskasvatuksen opettajien asennoituminen oli luokanopettajia myönteisempää. Laadukkaasti toteutettu joustava esi- ja alkuopetus edellyttää opettajien motivaatiota, kiinnostusta yhteistyöhön ja riittävästi resursseja. Tutkimus tarjoaa tärkeää tietoa joustavan esi- ja alkuopetuksen kehittämiskeskusteluun.