Opettajaopiskelijoiden käsityksiä koulukiusaamisesta sekä omista valmiuksista havaita sitä ja puuttua siihen
Aaltonen, Anni; Leikola, Jenni (2024-05-02)
Opettajaopiskelijoiden käsityksiä koulukiusaamisesta sekä omista valmiuksista havaita sitä ja puuttua siihen
Aaltonen, Anni
Leikola, Jenni
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325716
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325716
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia havaita koulukiusaamista ja puuttua siihen. Tutkimuksessa vertailtiin miten vastaukset eroavat vuosikurssin, työkokemuksen ja kiusaamistaustan suhteen. Lisäksi haluttiin selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat kokevat opettajakoulutuksen valmistavan koulukiusaamiseen liittyviin seikkoihin. Aihe on hyvin tärkeä tutkittavaksi, koska koulukiusaaminen on erittäin vakava ja yleinen ongelma monen oppilaan kouluarjessa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Lomake lähetettiin Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoille Turun ja Rauman kampuksella. Tutkimukseen osallistui 81 opiskelijaa. Kyselylomakkeesta saadut vastaukset syötettiin SPSS-ohjelmaan aineiston käsittelyä varten. Ryhmien välisiä keskiarvoja vertailtiin ANOVA-testillä ja t-testillä. Tutkimus toteutettiin tutkimuksen eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tutkimustulosten mukaan koulukiusaaminen koetaan laajasti ja vakavana ongelmana. Kiusaamisen havaitseminen (ka=3,61) koettiin helpompana kuin siihen puuttuminen (ka=3,47). Vuosikurssilla tai työkokemuksella ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa kiusaamisen havaitsemiseen. Kiusaamiseen puuttumiseen oli tilastollisesti merkitseviä eroja vuosikurssilla ja työkokemuksella. Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat ja vastaajat, joilla oli eniten työkokemusta, kokivat puuttuvansa kiusaamiseen parhaiten. Kiusatuilla ja ei-kiusatuilla eikä kiusanneilla ja ei-kiusanneilla ollut tilastollisesti merkitsevää eroa havaitsemisen tai puuttumisen osalta. Opettajaopiskelijat kokevat, että opettajankoulutuksessa ei käsitellä tarpeeksi koulukiusaamista tai siihen puuttumista ja että lisäkurssi kiusaamiseen liittyen olisi hyödyllinen.
Tutkimustulokset olivat pitkälti saman suuntaisia aiempien tutkimusten kanssa. Tutkimustulosten pohjalta voidaan lisätä tietoisuutta aiheesta ja opettajat sekä opettajaopiskelijat voisivat pohtia omaa toimintaansa koulukiusaamisen osalta. Tulosten pohjalta voitaisiin myös kehittää opettajankoulutusta sekä kiusaamisen ehkäisyyn ja puuttumiseen tarkoitettuja ohjelmia.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Lomake lähetettiin Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoille Turun ja Rauman kampuksella. Tutkimukseen osallistui 81 opiskelijaa. Kyselylomakkeesta saadut vastaukset syötettiin SPSS-ohjelmaan aineiston käsittelyä varten. Ryhmien välisiä keskiarvoja vertailtiin ANOVA-testillä ja t-testillä. Tutkimus toteutettiin tutkimuksen eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tutkimustulosten mukaan koulukiusaaminen koetaan laajasti ja vakavana ongelmana. Kiusaamisen havaitseminen (ka=3,61) koettiin helpompana kuin siihen puuttuminen (ka=3,47). Vuosikurssilla tai työkokemuksella ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa kiusaamisen havaitsemiseen. Kiusaamiseen puuttumiseen oli tilastollisesti merkitseviä eroja vuosikurssilla ja työkokemuksella. Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat ja vastaajat, joilla oli eniten työkokemusta, kokivat puuttuvansa kiusaamiseen parhaiten. Kiusatuilla ja ei-kiusatuilla eikä kiusanneilla ja ei-kiusanneilla ollut tilastollisesti merkitsevää eroa havaitsemisen tai puuttumisen osalta. Opettajaopiskelijat kokevat, että opettajankoulutuksessa ei käsitellä tarpeeksi koulukiusaamista tai siihen puuttumista ja että lisäkurssi kiusaamiseen liittyen olisi hyödyllinen.
Tutkimustulokset olivat pitkälti saman suuntaisia aiempien tutkimusten kanssa. Tutkimustulosten pohjalta voidaan lisätä tietoisuutta aiheesta ja opettajat sekä opettajaopiskelijat voisivat pohtia omaa toimintaansa koulukiusaamisen osalta. Tulosten pohjalta voitaisiin myös kehittää opettajankoulutusta sekä kiusaamisen ehkäisyyn ja puuttumiseen tarkoitettuja ohjelmia.