Someopettajien ja opettajatilien yhteys luokanopettajaopiskelijoiden kokemukseen akateemisesta minäkuvastaan ja itsetunnostaan
Törmä, Aliisa; Lepistö, Janina (2024-05-02)
Someopettajien ja opettajatilien yhteys luokanopettajaopiskelijoiden kokemukseen akateemisesta minäkuvastaan ja itsetunnostaan
Törmä, Aliisa
Lepistö, Janina
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325819
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325819
Tiivistelmä
Tutkimus keskittyi someopettajien ja opettajatilien yhteyteen luokanopettajaopiskelijoiden akateemiseen minäkuvaan sekä itsetuntoon. Tutkimuksessa tarkastellaan myös opettajatilien seuraamisaktiivisuuden yhteyttä luokanopettajaopiskelijoiden kokemiin tunteisiin sekä havaintoja omaa opettajuutta tukevista ja rajoittavista tekijöistä mainittujen tilien sisältöä kohdatessaan. Tutkimus merkitys korostuu, sillä opettajatilit ovat uusi ja nopeasti laajeneva ilmiö, eikä niihin liittyvää tutkimusta varsinkaan luokanopettajaopiskelijoihin kohdistuen ole vielä paljoakaan.
Tutkimus toteutettiin suomalaisessa yliopistossa Webropol-kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostilistojen kautta luokanopettajaopiskelijoille. Tutkimusaineisto koostuu 80 luokanopettajaopiskelijan vastauksista. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä, painottaen kuitenkin määrällistä puolta.
Tuloksista havaittiin, ettei luokanopettajaopiskelijoiden seuraamisaktiivisuudella ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä heidän akateemiseen minäkuvaansa tai itsetuntoon. Tunnetiloja tarkastellessa löydettiin tilastollisesti merkitseviä eroja seuraamisryhmien välillä. Aktiivisesti someopettajia seuraavat luokanopettajaopiskelijat kokivat useammin onnellisuutta, kun taas satunnaisesti ja algoritmin tarjotessa opettajatilien sisältöjä katsovat kokivat useammin vihan tunnetta tilejä kohdatessaan.
Tutkimus osoitti, ettei someopettajien ja heidän opettajatiliensä seuraaminen ole välttämättä yhteydessä luokanopettajaopiskelijoiden akateemisen minäkuvaan tai itsetuntoon. Seuraamisaktiivisuudella voi kuitenkin olla yhteys opettajatilejä kohtaan koetuissa tunteissa. Jatkotutkimuksen merkitys korostuu, erityisesti laajempi otanta voisi mahdollistaa tulosten yleistettävyyden laajempaan perusjoukkoon.
Tutkimus toteutettiin suomalaisessa yliopistossa Webropol-kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostilistojen kautta luokanopettajaopiskelijoille. Tutkimusaineisto koostuu 80 luokanopettajaopiskelijan vastauksista. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä, painottaen kuitenkin määrällistä puolta.
Tuloksista havaittiin, ettei luokanopettajaopiskelijoiden seuraamisaktiivisuudella ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä heidän akateemiseen minäkuvaansa tai itsetuntoon. Tunnetiloja tarkastellessa löydettiin tilastollisesti merkitseviä eroja seuraamisryhmien välillä. Aktiivisesti someopettajia seuraavat luokanopettajaopiskelijat kokivat useammin onnellisuutta, kun taas satunnaisesti ja algoritmin tarjotessa opettajatilien sisältöjä katsovat kokivat useammin vihan tunnetta tilejä kohdatessaan.
Tutkimus osoitti, ettei someopettajien ja heidän opettajatiliensä seuraaminen ole välttämättä yhteydessä luokanopettajaopiskelijoiden akateemisen minäkuvaan tai itsetuntoon. Seuraamisaktiivisuudella voi kuitenkin olla yhteys opettajatilejä kohtaan koetuissa tunteissa. Jatkotutkimuksen merkitys korostuu, erityisesti laajempi otanta voisi mahdollistaa tulosten yleistettävyyden laajempaan perusjoukkoon.