Opettajien ajatukset omista valmiuksistaan tukea ADHD-oireisia oppilaita
Hellqvist, Peppi; Ruoho, Sofia (2024-04-18)
Opettajien ajatukset omista valmiuksistaan tukea ADHD-oireisia oppilaita
Hellqvist, Peppi
Ruoho, Sofia
(18.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326038
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326038
Tiivistelmä
ADHD on aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö, jonka ydinoireisiin kuuluu tarkkaamattomuus, impulsiivisuus ja ylivilkkaus. Kouluiässä ADHD-oireista on merkittävästi haittaa, sillä oppilaalta edellytetään käyttäytymistä, joka on ristiriidassa ADHD:hen liittyvien piirteiden kanssa. ADHD-piirteet näkyvät erityisesti luokkahuoneessa ja vaikuttavat oppilaan koulunkäyntiin. ADHD-oireisen oppilaan tukemisessa korostuu lapsen koulussa saama tuki. Luokanopettaja on avainasemassa ADHD-oireisen oppilaan jokapäiväisessä tukemisessa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia luokanopettajien ajatuksia omista valmiuksistaan tukea ADHD-oireisia oppilaita. Lisäksi haluamme selvittää, mitä tukitoimia luokanopettajat käyttävät oppilaiden tukemiseen, sekä sen, mistä opettajat ovat saaneet nämä valmiudet. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisella tutkimusotteella ja aineisto kerätään haastattelemalla viittä luokanopettajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että 3/5 haastatellusta luokanopettajasta kokee omaavansa riittävät valmiudet tukeakseen ADHD-oireisia oppilaita. Loput kaksi opettajaa arvioivat valmiutensa melko hyviksi. Haastatellut opettajat kertoivat käyttävänsä monipuolisesti erilaisia tukikeinoja tukeakseen ADHD-oireisia oppilaita. Opettajien vastauksissa korostuu oppimisympäristön muokkaamiseen sekä eri tahojen väliseen yhteistyöhön liittyvät tukitoimet. Näiden lisäksi opettajat mainitsevat käyttävänsä opetuksen strukturointia sekä oppilaan ohjausta tukikeinoina ADHD-oireisen oppilaan tukemiseen. Opettajat kertoivat saaneensa valmiutensa erityisesti työkokemuksen kautta. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi täydennyskoulutuksen suunnitteluun sekä opettajien ammattitaidon kehittämiseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia luokanopettajien ajatuksia omista valmiuksistaan tukea ADHD-oireisia oppilaita. Lisäksi haluamme selvittää, mitä tukitoimia luokanopettajat käyttävät oppilaiden tukemiseen, sekä sen, mistä opettajat ovat saaneet nämä valmiudet. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisella tutkimusotteella ja aineisto kerätään haastattelemalla viittä luokanopettajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että 3/5 haastatellusta luokanopettajasta kokee omaavansa riittävät valmiudet tukeakseen ADHD-oireisia oppilaita. Loput kaksi opettajaa arvioivat valmiutensa melko hyviksi. Haastatellut opettajat kertoivat käyttävänsä monipuolisesti erilaisia tukikeinoja tukeakseen ADHD-oireisia oppilaita. Opettajien vastauksissa korostuu oppimisympäristön muokkaamiseen sekä eri tahojen väliseen yhteistyöhön liittyvät tukitoimet. Näiden lisäksi opettajat mainitsevat käyttävänsä opetuksen strukturointia sekä oppilaan ohjausta tukikeinoina ADHD-oireisen oppilaan tukemiseen. Opettajat kertoivat saaneensa valmiutensa erityisesti työkokemuksen kautta. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi täydennyskoulutuksen suunnitteluun sekä opettajien ammattitaidon kehittämiseen.