Luokanopettajien alanvaihtoon vaikuttavat tekijät
Viljanto, Rosa (2024-05-03)
Luokanopettajien alanvaihtoon vaikuttavat tekijät
Viljanto, Rosa
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326220
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326220
Tiivistelmä
Opettajien alanvaihto on ilmiönä lisääntynyt yhä enemmän. Opettajien työhyvinvoinnin
heikkenemisestä ja työuupumuksesta uutisoidaan tällä hetkellä runsaasti. Tämän tutkimuksen
tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien alanvaihtoon vaikuttaneita tekijöitä. Lisäksi
tutkimuksessa tarkasteltiin syitä luokanopettajaopintoihin hakeutumiselle. Tutkimuksessa
oltiin kiinnostuneita myös siitä, millaisen kuvan luokanopettajaopinnot antoivat todellisuuden
työelämästä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena poikittaistutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin
sähköisen kyselylomakkeen avulla eräästä Facebook-ryhmästä loppuvuonna 2023. Aineisto
koostui yhteensä 70 osallistujan vastauksista.
Tutkimustulosten mukaan opettajien alanvaihtoon olivat vaikuttaneet muun muassa työn
kuormittavuus, työn joustamattomuus sekä haastava oppilasaines. Muita huomioitavia
alanvaihtoon vaikuttaneita tekijöitä olivat motivaation ja arvostuksen puute.
Luokanopettajaopintoihin hakeutumiseen vaikuttivat yksilöiden aikaisemmat myönteiset
kokemukset koulumaailmasta, kuten sijaisuuskokemukset tai erilaisten kerhotoimintojen
ohjaaminen. Toisaalta osa tutkimukseen osallistujista oli päätynyt opiskelemaan alaa ikään
kuin vahingossa. Enemmistö vastaajista totesi luokanopettajaopintojen antaneen epärealistisen
ja harhaanjohtavan kuvan todellisesta työelämästä.
Tutkimustulokset vastasivat aiempien tutkimusten ja mittausten tuloksia. Alanvaihtoon
vaikuttivat erityisesti opettajan työn kuormittavuus, työn joustamattomuus sekä haastava
oppilasaines. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voitaisiin hyödyntää opettajien työhyvinvoinnin
kehittämisessä ja ylläpitämisessä. Tulokset olisivat myös tärkeitä huomioitavaksi esimerkiksi
opettajan työhön kohdistuvien muutosten suunnittelussa sekä luokanopettajaopintojen sisällön
suunnittelussa.
heikkenemisestä ja työuupumuksesta uutisoidaan tällä hetkellä runsaasti. Tämän tutkimuksen
tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien alanvaihtoon vaikuttaneita tekijöitä. Lisäksi
tutkimuksessa tarkasteltiin syitä luokanopettajaopintoihin hakeutumiselle. Tutkimuksessa
oltiin kiinnostuneita myös siitä, millaisen kuvan luokanopettajaopinnot antoivat todellisuuden
työelämästä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena poikittaistutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin
sähköisen kyselylomakkeen avulla eräästä Facebook-ryhmästä loppuvuonna 2023. Aineisto
koostui yhteensä 70 osallistujan vastauksista.
Tutkimustulosten mukaan opettajien alanvaihtoon olivat vaikuttaneet muun muassa työn
kuormittavuus, työn joustamattomuus sekä haastava oppilasaines. Muita huomioitavia
alanvaihtoon vaikuttaneita tekijöitä olivat motivaation ja arvostuksen puute.
Luokanopettajaopintoihin hakeutumiseen vaikuttivat yksilöiden aikaisemmat myönteiset
kokemukset koulumaailmasta, kuten sijaisuuskokemukset tai erilaisten kerhotoimintojen
ohjaaminen. Toisaalta osa tutkimukseen osallistujista oli päätynyt opiskelemaan alaa ikään
kuin vahingossa. Enemmistö vastaajista totesi luokanopettajaopintojen antaneen epärealistisen
ja harhaanjohtavan kuvan todellisesta työelämästä.
Tutkimustulokset vastasivat aiempien tutkimusten ja mittausten tuloksia. Alanvaihtoon
vaikuttivat erityisesti opettajan työn kuormittavuus, työn joustamattomuus sekä haastava
oppilasaines. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voitaisiin hyödyntää opettajien työhyvinvoinnin
kehittämisessä ja ylläpitämisessä. Tulokset olisivat myös tärkeitä huomioitavaksi esimerkiksi
opettajan työhön kohdistuvien muutosten suunnittelussa sekä luokanopettajaopintojen sisällön
suunnittelussa.