Kyläkoulujen oppilaiden sosiaaliset suhteet ja oppimiskokemukset verrattuna suuren alakoulun oppilaisiin
Tulkki, Laura; Saukkosaari, Oiva (2024-05-02)
Kyläkoulujen oppilaiden sosiaaliset suhteet ja oppimiskokemukset verrattuna suuren alakoulun oppilaisiin
Tulkki, Laura
Saukkosaari, Oiva
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325779
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325779
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko kyläkoulun käyneiden oppilaiden sosiaaliset suhteet ja oppimiskokemukset erilaiset verrattuna suuren alakoulun käyneisiin oppilaisiin. Kyläkouluissa luokkakoko on usein pieni, jolla on huomattu olevan etuja lapsen sosiaalista kasvua ajatellen. Sosiaalisilla suhteilla tarkoitetaan lasten luomia ystävyyssuhteita. Ystävyyssuhteen piirteitä ovat muun muassa läheisyys, vastavuoroisuus, prososiaalinen käyttäytyminen, samankaltaisuus ja suhteen kesto. Koulussa sosiaaliset suhteet käsittävät kaverisuhteet ja oppilas-opettajasuhteet. Oppilaiden oppimiskokemuksiin ja kouluviihtyvyyteen vaikuttavat oppimisympäristöt. Oppimisympäristöt voidaan jakaa psyykkiseen, sosiaaliseen ja fyysiseen oppimisympäristöön. Lisäksi kouluviihtyvyyteen vaikuttavat sosiaalisen verkoston tarjoama tuki sekä oppilaan näkemys itsestään.
Tässä tutkimuksessa keskityttiin kyläkoulujen oppilaiden sosiaalisten suhteiden sekä oppimiskokemusten eroavaisuuksiin suuren koulun oppilaisiin verrattuna. Lisäksi tutkitaan onko luokka-asteiden välillä merkitystä tuloksissa. Aihe koettiin tärkeäksi tutkia, koska Suomessa on käyty keskustelua kyläkoulujen tilasta.
Tutkimuksen aineisto koostui määrällisestä aineistosta, joka kerättiin eräässä satakuntalaisessa yläkoulussa kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen vastasi 184 oppilasta. Kyselylomakkeella selvitettiin muun muassa vastaajien luokka-aste, alakoulu tausta, sosiaaliset suhteet vertaisiin ja opettajiin sekä koulun olosuhteet. Sosiaalisia suhteita ja koulun olosuhteita mitattiin 5-portaisella Likert-asteikolla. Kyselyn tuloksia analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmaa apuna käyttäen. Lisäksi kysely sisälsi vapaaehtoisia avoimia kysymyksiä, joissa vastaajat kertoivat omin sanoin kokemuksiaan sosiaalisista suhteista ja koulun olosuhteista alakoulussa.
Tuloksista kävi ilmi, että alakoulutaustalla ei ole tilastollista merkitystä sosiaalisiin suhteisiin tovereihin ja opettajiin sekä oppimiskokemuksiin. Luokka-asteen ja koulun taustalla oli yhteisesti merkitystä koettuihin sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiskokemuksiin. Avoimissa vastauksissa nousi esiin enemmän positiivisia kokemuksia niin kyläkouluista kuin suuresta koulustakin, mutta myös negatiivisia kokemuksia tuli esille.
Tässä tutkimuksessa keskityttiin kyläkoulujen oppilaiden sosiaalisten suhteiden sekä oppimiskokemusten eroavaisuuksiin suuren koulun oppilaisiin verrattuna. Lisäksi tutkitaan onko luokka-asteiden välillä merkitystä tuloksissa. Aihe koettiin tärkeäksi tutkia, koska Suomessa on käyty keskustelua kyläkoulujen tilasta.
Tutkimuksen aineisto koostui määrällisestä aineistosta, joka kerättiin eräässä satakuntalaisessa yläkoulussa kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen vastasi 184 oppilasta. Kyselylomakkeella selvitettiin muun muassa vastaajien luokka-aste, alakoulu tausta, sosiaaliset suhteet vertaisiin ja opettajiin sekä koulun olosuhteet. Sosiaalisia suhteita ja koulun olosuhteita mitattiin 5-portaisella Likert-asteikolla. Kyselyn tuloksia analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmaa apuna käyttäen. Lisäksi kysely sisälsi vapaaehtoisia avoimia kysymyksiä, joissa vastaajat kertoivat omin sanoin kokemuksiaan sosiaalisista suhteista ja koulun olosuhteista alakoulussa.
Tuloksista kävi ilmi, että alakoulutaustalla ei ole tilastollista merkitystä sosiaalisiin suhteisiin tovereihin ja opettajiin sekä oppimiskokemuksiin. Luokka-asteen ja koulun taustalla oli yhteisesti merkitystä koettuihin sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiskokemuksiin. Avoimissa vastauksissa nousi esiin enemmän positiivisia kokemuksia niin kyläkouluista kuin suuresta koulustakin, mutta myös negatiivisia kokemuksia tuli esille.