Poliittisen sisällön kohtaaminen sosiaalisen median alustoilla : Laadullinen haastattelututkimus kuudesluokkalaisten kokemuksista
Mäntyniemi, Otto; Lehmusvirta, Emma (2024-05-02)
Poliittisen sisällön kohtaaminen sosiaalisen median alustoilla : Laadullinen haastattelututkimus kuudesluokkalaisten kokemuksista
Mäntyniemi, Otto
Lehmusvirta, Emma
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325765
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325765
Tiivistelmä
Aiempien tutkimusten perusteella nuorten sosiaalisen median käyttö lisääntyy jatkuvasti. Samaan aikaan sosiaalista mediaa käytetään entistä enemmän politiikan välineenä. Nuoret näkevät poliittista sisältöä mediasta, mutta asiasta ei ole mainintoja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, eikä asiaa käsitellä kouluissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon ja minkälaista poliittista sisältöä kuudesluokkalaiset näkevät mediassa. Opettajien on tärkeää pystyä vastaamaan oppilaiden kysymyksiin ja ajatuksiin poliittiseen sisältöön liittyen, mikäli oppilaat altistuvat poliittiselle sisällölle sosiaalisessa mediassa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastattelut toteutettiin parihaastatteluina ja apuna käytettiin virikkeitä. Tutkimukseen osallistui 14 kuudesluokkalaista oppilasta. Tulosten perusteella monet oppilaat eivät osanneet määritellä politiikkaa käsitteenä. Sanna Marin oli selkeästi tunnistetuin poliitikko. Presidenttiehdokkuudella huomattiin olevan merkittävä yhteys tunnistettavuuteen, kun taas sosiaalisen median seuraajamäärällä ei ollut. Haastateltavat sanoivat näkevänsä poliittista sisältöä Tiktokissa, YouTubessa ja Lasten uutisissa. Haastateltavat oppilaat eivät nähneet paljon poliittista sisältöä, vaikka presidentinvaalien takia sisältöä oli näkyvillä normaalia enemmän. Nähty poliittinen sisältö jää kuudesluokkalaisilla pintapuoliseksi, eikä sitä juurikaan sisäistetä.