Luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyys matematiikan opetuksessa
Yli-Lassila, Siiri; Rantanen, Noora (2024-05-02)
Luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyys matematiikan opetuksessa
Yli-Lassila, Siiri
Rantanen, Noora
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325704
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325704
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyyttä matematiikan opetuksessa. Tarkemmin tutkimuksen kohteena on erot sukupuolten välillä ja mahdolliset yhteydet vuosikurssin, opetuskokemuksen ja teoreettisen osaamisen osalta minäpystyvyyteen. Aikaisemmassa tutkimuksessa opettajan minäpystyvyyden on katsottu olevan yhteydessä oppilaiden saavutuksiin ja oppimiseen.
Aihe on mielenkiintoinen tutkittavaksi, sillä luokanopettajakoulutuksen aikana ehditään läpikäydä vain pieni osa alakoulun matematiikan opetuksen menetelmistä ja oppiaineen sisällöistä. Matematiikan oppiminen ja opettaminen pohjautuu sisältöjen ja asioiden ymmärtämiselle ja hahmottamiselle, eikä ainoastaan laskemiselle. Tästä syystä onkin tärkeä tutkia, miten luokanopettajaopiskelijat kokevat minäpystyvyytensä opettaa matematiikkaa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 71 luokanopettajaopiskelijaa Turun yliopiston molemmilta kampuksilta, Turusta ja Raumalta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä sähköisen Webropol-kyselylomakkeen avulla. Vastauksia analysoitiin erilaisin menetelmin SPSS 28.0 -tilastonkäsittelyohjelmistolla.
Tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijat arvioivat minäpystyvyytensä melko korkeaksi. Miehet arvioivat minäpystyvyytensä korkeammaksi kuin naiset jokaisella sisältö- ja aihealueella. Luokanopettajaopiskelijoiden teoreettisella osaamisella ja minäpystyvyydellä havaittiin voimakas yhteys.
Jatkotutkimuksissa aihetta olisi mielenkiintoista tutkia laajemmin valtakunnallisella tasolla tai esimerkiksi pitkittäistutkimuksena useamman vuoden ajalta.
Aihe on mielenkiintoinen tutkittavaksi, sillä luokanopettajakoulutuksen aikana ehditään läpikäydä vain pieni osa alakoulun matematiikan opetuksen menetelmistä ja oppiaineen sisällöistä. Matematiikan oppiminen ja opettaminen pohjautuu sisältöjen ja asioiden ymmärtämiselle ja hahmottamiselle, eikä ainoastaan laskemiselle. Tästä syystä onkin tärkeä tutkia, miten luokanopettajaopiskelijat kokevat minäpystyvyytensä opettaa matematiikkaa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 71 luokanopettajaopiskelijaa Turun yliopiston molemmilta kampuksilta, Turusta ja Raumalta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä sähköisen Webropol-kyselylomakkeen avulla. Vastauksia analysoitiin erilaisin menetelmin SPSS 28.0 -tilastonkäsittelyohjelmistolla.
Tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijat arvioivat minäpystyvyytensä melko korkeaksi. Miehet arvioivat minäpystyvyytensä korkeammaksi kuin naiset jokaisella sisältö- ja aihealueella. Luokanopettajaopiskelijoiden teoreettisella osaamisella ja minäpystyvyydellä havaittiin voimakas yhteys.
Jatkotutkimuksissa aihetta olisi mielenkiintoista tutkia laajemmin valtakunnallisella tasolla tai esimerkiksi pitkittäistutkimuksena useamman vuoden ajalta.