Luokanopettajaopiskelijoiden ja historian opiskelijoiden näkemyksiä museotilan hyödyntämisestä opetuksessa
Järvinen, Susanna; Moisanen, Laura (2024-05-02)
Luokanopettajaopiskelijoiden ja historian opiskelijoiden näkemyksiä museotilan hyödyntämisestä opetuksessa
Järvinen, Susanna
Moisanen, Laura
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325729
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325729
Tiivistelmä
Koulut ja museot välittävät kulttuuriperintöä uusille sukupolville. Aiempien tutkimusten perusteella museoita on hyödynnetty opetuksessa monin tavoin, ja lapsille suunnatut näyttelyt lisäävät opettajien kiinnostusta tuoda oppilaita museoon.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, miten luokanopettajaopiskelijat ja historian pääaineopiskelijat hyödyntäisivät museotilaa oppimisympäristönä, kuinka he motivoisivat oppilaita ennen museovierailua ja sen aikana, sekä miten he kehittäisivät museoita ajatellen lapsia ja nuoria.
Tutkimuksen aineisto on Turun yliopiston Katse historiaan -hankkeen keräämää. Aineistosta hyödynnettiin pääasiassa virikehaastattelua, jota analysoitiin aineistolähtöisesti.
Museotilan hyödyntämisessä nousivat esiin osallisuus, historiallisen kontekstin luominen ja tilan esineistö. Työtavoissa painottuivat opettajalähtöisyys ja toiminnallisuus. Osallistujat halusivat herättää historiallista empatiaa. Oppilaita motivoitaisiin kertomalla museotilan esineistä, vertailulla menneisyyden ja nykyajan välillä, tarinallisuudella ja osallistavilla, toiminnallisilla tehtävillä.
Museoita kehitettäisiin lisäämällä ikätasoisia näyttelyitä, lapsia ja nuoria kiinnostavia opasteita sekä tarjoamalla elämyksellisyyttä. Tuloksista voidaan päätellä, että elämyksellisyyttä ja toiminnallisuutta pidetään tärkeinä lapsille suunnatussa toiminnassa. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia lasten näkemyksiä samoista aiheista. Tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa koululaisten museovierailuja ja museoiden toiminnan kehittämisessä.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, miten luokanopettajaopiskelijat ja historian pääaineopiskelijat hyödyntäisivät museotilaa oppimisympäristönä, kuinka he motivoisivat oppilaita ennen museovierailua ja sen aikana, sekä miten he kehittäisivät museoita ajatellen lapsia ja nuoria.
Tutkimuksen aineisto on Turun yliopiston Katse historiaan -hankkeen keräämää. Aineistosta hyödynnettiin pääasiassa virikehaastattelua, jota analysoitiin aineistolähtöisesti.
Museotilan hyödyntämisessä nousivat esiin osallisuus, historiallisen kontekstin luominen ja tilan esineistö. Työtavoissa painottuivat opettajalähtöisyys ja toiminnallisuus. Osallistujat halusivat herättää historiallista empatiaa. Oppilaita motivoitaisiin kertomalla museotilan esineistä, vertailulla menneisyyden ja nykyajan välillä, tarinallisuudella ja osallistavilla, toiminnallisilla tehtävillä.
Museoita kehitettäisiin lisäämällä ikätasoisia näyttelyitä, lapsia ja nuoria kiinnostavia opasteita sekä tarjoamalla elämyksellisyyttä. Tuloksista voidaan päätellä, että elämyksellisyyttä ja toiminnallisuutta pidetään tärkeinä lapsille suunnatussa toiminnassa. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia lasten näkemyksiä samoista aiheista. Tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa koululaisten museovierailuja ja museoiden toiminnan kehittämisessä.