Autismikirjolla olevien lasten tukeminen inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa
Ahkera, Sofi-Ella; Mäkinen, Hanna (2024-05-02)
Autismikirjolla olevien lasten tukeminen inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa
Ahkera, Sofi-Ella
Mäkinen, Hanna
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326267
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326267
Tiivistelmä
Autismikirjon diagnoosit lapsilla ovat olleet nousussa viime vuosina ja autismikirjon diagnosointi uuden tautiluokituksen mukana muuttuu. Varhaiskasvatuslakiin on myös tullut vuonna 2022 muutos, jossa inkluusion harjoittaminen ei ole enää kehotus vaan opettajan velvoite. Tässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa tutkimme, millä sosiaalisten taitojen tukitoimilla ja ympäristön tukitoimilla voidaan autismikirjon lapsia tukea inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa. Tutkimme myös, miten tämä tuki toteutuu varhaiskasvatuksessa.
Integroivaan kirjallisuuskatsaukseen haettiin aineistoja Google Scholarista, Finnasta ja Ericistä. Hakuprosessista teimme PRISMA-kuviot. Löysimme kirjallisuuskatsaukseemme 6 aineistoa. Jaoimme aineistojen sisällöt kolmeen pääteemaan, joiden avulla analysoimme tuloksia.
Tulosten mukaan autismikirjon lapsien sosiaalisten taitojen tukitoimia ovat esimerkiksi valmiit kysymykset, visualisoivat kuvat, lapsen huomionohjauksen ja kiinnostuksenkohteiden seuraaminen, vastavuoroinen vuorovaikutus sekä lapsen itsesäätelyn kehittäminen. Autismikirjon lapset hakevat jatkuvasti kontaktia muihin lapsiin, mutta usein he jäävät ilman aikuisen tukea näissä tilanteissa. Lapsen aloitteita ei huomata tai osata tukea. Ympäristön tukitoimia ovat esimerkiksi selkeä ja tarkoituksenmukainen opetus, tietojen antaminen erilaisin tavoin kuten ääni ja kuva. Johtopäätöksenä esitämme, että opettajien tietoa autismikirjolla olevista lapsista tulisi lisätä ja autismikirjon lasten tuki inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa tulisi suunnitella yksilöllisesti.
Integroivaan kirjallisuuskatsaukseen haettiin aineistoja Google Scholarista, Finnasta ja Ericistä. Hakuprosessista teimme PRISMA-kuviot. Löysimme kirjallisuuskatsaukseemme 6 aineistoa. Jaoimme aineistojen sisällöt kolmeen pääteemaan, joiden avulla analysoimme tuloksia.
Tulosten mukaan autismikirjon lapsien sosiaalisten taitojen tukitoimia ovat esimerkiksi valmiit kysymykset, visualisoivat kuvat, lapsen huomionohjauksen ja kiinnostuksenkohteiden seuraaminen, vastavuoroinen vuorovaikutus sekä lapsen itsesäätelyn kehittäminen. Autismikirjon lapset hakevat jatkuvasti kontaktia muihin lapsiin, mutta usein he jäävät ilman aikuisen tukea näissä tilanteissa. Lapsen aloitteita ei huomata tai osata tukea. Ympäristön tukitoimia ovat esimerkiksi selkeä ja tarkoituksenmukainen opetus, tietojen antaminen erilaisin tavoin kuten ääni ja kuva. Johtopäätöksenä esitämme, että opettajien tietoa autismikirjolla olevista lapsista tulisi lisätä ja autismikirjon lasten tuki inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa tulisi suunnitella yksilöllisesti.