Mobiililaitteiden käytön yhteys luokanopettajaopiskelijoiden keskittymiskykyyn ja koettuun muistamiseen
Koskinen, Tuulia; Ristilä, Eini (2024-05-03)
Mobiililaitteiden käytön yhteys luokanopettajaopiskelijoiden keskittymiskykyyn ja koettuun muistamiseen
Koskinen, Tuulia
Ristilä, Eini
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326374
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326374
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko mobiililaitteiden käytöllä yhteyttä luokanopettajaopiskelijoiden keskittymiskykyyn tai koettuun muistamiseen. Tämän lisäksi tutkittiin, onko luokanopettajaopiskelijan iällä, vuosikurssilla tai ruutuajan määrällä yhteyttä keskittymiskykyyn tai koettuun muistamiseen. Aikaisempien tutkimusten perusteella mobiililaitteiden perustellulla käytöllä voi olla opiskeluproduktiivisuutta lisääviä vaikutuksia, mutta liiallinen käyttö voi aiheuttaa kognitiivisten kykyjen heikkenemistä.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 85 Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijaa Turun ja Rauman kampuksilta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena sähköisen Webropol-lomakkeen avulla. Kyselylomakkeen pohjana käytettiin valmiita aiemmissa tutkimuksissa luotettavaksi todettuja mobiililaitteiden käyttöä, keskittymistä ja muistamista mittaavia mittaristoja. Saatuja vastauksia analysoitiin SPSS- tilastonkäsittelyohjelmalla.
Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijoiden mobiililaitteiden käytöllä on negatiivinen yhteys niin muistamiseen kuin keskittymiskykyyn. Myös keskittymiskyvyn ja muistamisen välillä havaittiin vahvaa korrelaatiota.
Tutkimustuloksista havaitut erot eri vuosikurssien välillä voivat selittyä esimerkiksi opiskelukokemuksen ja harjaantuneiden opiskelustrategioiden perusteella. Jatkotutkimuksissa aihetta voitaisiin soveltaa useampiin opiskelualoihin, jotta voitaisiin saada tietoa mobiililaitteiden käytön yhteyksistä eri alojen opiskelijoiden keskittymiskykyyn ja koettuun muistamiseen.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 85 Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijaa Turun ja Rauman kampuksilta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena sähköisen Webropol-lomakkeen avulla. Kyselylomakkeen pohjana käytettiin valmiita aiemmissa tutkimuksissa luotettavaksi todettuja mobiililaitteiden käyttöä, keskittymistä ja muistamista mittaavia mittaristoja. Saatuja vastauksia analysoitiin SPSS- tilastonkäsittelyohjelmalla.
Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijoiden mobiililaitteiden käytöllä on negatiivinen yhteys niin muistamiseen kuin keskittymiskykyyn. Myös keskittymiskyvyn ja muistamisen välillä havaittiin vahvaa korrelaatiota.
Tutkimustuloksista havaitut erot eri vuosikurssien välillä voivat selittyä esimerkiksi opiskelukokemuksen ja harjaantuneiden opiskelustrategioiden perusteella. Jatkotutkimuksissa aihetta voitaisiin soveltaa useampiin opiskelualoihin, jotta voitaisiin saada tietoa mobiililaitteiden käytön yhteyksistä eri alojen opiskelijoiden keskittymiskykyyn ja koettuun muistamiseen.