Opettajien motivointikeinojen vaikutus oppilaiden itsesäätelytaitoihin käsityön oppiaineessa: Tavoiteorientaatioteorian näkökulma
Tuominen, Antton; Reiala, Anu (2024-05-03)
Opettajien motivointikeinojen vaikutus oppilaiden itsesäätelytaitoihin käsityön oppiaineessa: Tavoiteorientaatioteorian näkökulma
Tuominen, Antton
Reiala, Anu
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326014
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326014
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaiset opettajien motivointikeinot tukevat oppilaiden
itsesäätelytaitoja käsityön oppiaineessa tavoiteorientaatioteorian näkökulmasta. Käsityön tekeminen
vaatii kykyä ohjata omaa toimintaa ja tavoitteiden asettamista. Tutkimalla opettajien käyttämiä tapoja
innostaa oppilaita, rakentuu käsitys siitä, millaista motivaatiota kukin motivointikeino tukee.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkittava aineisto hankittiin haastattelemalla neljää
käsityönopettajaa. Lisäksi dataa kerättiin itsesäätelyn ja motivaation aiheita käsittelevistä aiemmista
tutkimuksista. Aiempaa tutkimustietoa hyödynnettiin haastatteluista saatujen vastausten analyysin
tukena.
Tutkittavaa dataa analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin metodia seuraten. Haastatteluista
saadut vastaukset pelkistettiin alaluokiksi, jotka asetettiin teoriasta muodostettuihin valmiisiin
yläluokkiin. Tällä luokittelulla pyrittiin kuvaamaan ja havainnollistamaan, minkälaiset
motivointikeinot tukevat itsesäätelyä, sekä minkälaista motivaatiota kukin motivointikeino tukee.
Tutkimustulosten pohjalta selvitettiin, että oppilaan itsesäätelyä tukevien motivointikeinojen joukosta
korostui suunnittelun ja tekemisen vapaus. Tutkimustulokset vahvistavat siten aiempien aihetta
käsittelevien tutkimusten tuloksia opettajan vaikutuksesta oppilaan motivaatioon ja oppilaan
autonomian kokemuksesta motivaatiota vahvistavana tekijänä. The study explored what kind of teachers' motivational methods support students
self-regulation skills in the handicraft subject from the perspective of goal orientation theory. Making crafts
requires the ability to direct one's own activities and to set goals. By investigating the ways teachers use
to motivate students, an understanding of the type of motivation that each motivational tool supports is built up. The research was conducted as a qualitative study. The data was collected through interviews with four
craft teachers. In addition, data was collected from previous studies on self-regulation and motivation. Previous research data was used to analyse the interview responses. The data was analysed using a theory-driven content analysis methodology. The responses from the interviews were reduced into subcategories, which were placed into predefined theoretical categories. This categorisation was intended to describe and illustrate the types of
motivational tools that support self-regulation, and what type of motivation each motivational tool supports. The results of the study showed that among the motivational tools that support self-regulation, the freedom to plan and create was the most prominent. The results thus confirm the findings of previous studies on the impact of the teacher on student motivation and the student's experience of autonomy as a motivational reinforcer.
itsesäätelytaitoja käsityön oppiaineessa tavoiteorientaatioteorian näkökulmasta. Käsityön tekeminen
vaatii kykyä ohjata omaa toimintaa ja tavoitteiden asettamista. Tutkimalla opettajien käyttämiä tapoja
innostaa oppilaita, rakentuu käsitys siitä, millaista motivaatiota kukin motivointikeino tukee.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkittava aineisto hankittiin haastattelemalla neljää
käsityönopettajaa. Lisäksi dataa kerättiin itsesäätelyn ja motivaation aiheita käsittelevistä aiemmista
tutkimuksista. Aiempaa tutkimustietoa hyödynnettiin haastatteluista saatujen vastausten analyysin
tukena.
Tutkittavaa dataa analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin metodia seuraten. Haastatteluista
saadut vastaukset pelkistettiin alaluokiksi, jotka asetettiin teoriasta muodostettuihin valmiisiin
yläluokkiin. Tällä luokittelulla pyrittiin kuvaamaan ja havainnollistamaan, minkälaiset
motivointikeinot tukevat itsesäätelyä, sekä minkälaista motivaatiota kukin motivointikeino tukee.
Tutkimustulosten pohjalta selvitettiin, että oppilaan itsesäätelyä tukevien motivointikeinojen joukosta
korostui suunnittelun ja tekemisen vapaus. Tutkimustulokset vahvistavat siten aiempien aihetta
käsittelevien tutkimusten tuloksia opettajan vaikutuksesta oppilaan motivaatioon ja oppilaan
autonomian kokemuksesta motivaatiota vahvistavana tekijänä.
self-regulation skills in the handicraft subject from the perspective of goal orientation theory. Making crafts
requires the ability to direct one's own activities and to set goals. By investigating the ways teachers use
to motivate students, an understanding of the type of motivation that each motivational tool supports is built up. The research was conducted as a qualitative study. The data was collected through interviews with four
craft teachers. In addition, data was collected from previous studies on self-regulation and motivation. Previous research data was used to analyse the interview responses. The data was analysed using a theory-driven content analysis methodology. The responses from the interviews were reduced into subcategories, which were placed into predefined theoretical categories. This categorisation was intended to describe and illustrate the types of
motivational tools that support self-regulation, and what type of motivation each motivational tool supports. The results of the study showed that among the motivational tools that support self-regulation, the freedom to plan and create was the most prominent. The results thus confirm the findings of previous studies on the impact of the teacher on student motivation and the student's experience of autonomy as a motivational reinforcer.