Tekoälyn käyttö perusopetuksessa ja aineenopettajien asenteita sitä kohtaan
Laine, Renette (2024-05-02)
Tekoälyn käyttö perusopetuksessa ja aineenopettajien asenteita sitä kohtaan
Laine, Renette
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325788
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325788
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin aineenopettajien tekoälyn käyttöä opetuksen suunnittelussa ja opetuksen toteutuksessa sekä niiden yhteyttä opetuksen laatuun. Tutkimuksen avulla haluttiin myös selvittää, millaisia asenteita aineenopettajilla on tekoälyä kohtaan. Aihe on tärkeä tutkittavaksi sen ajankohtaisuuden vuoksi. Tekoälyn sovellusten ja algoritmien käyttö koulutuksen alalla kasvattaa jatkuvasti kiinnostusta, mikä korostaa tärkeyttä tutkia sen vaikutusta opetukseen.
Tutkimukseen osallistui 46 aineenopettajaa eteläasuomalaisista yläkouluista. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin tutkimusta varten laaditulla kyselylomakkeella. Opettajille lähetetettiin sähköpostien välityksellä linkki kyselyyn, johon he saivat halutessaan vastata. Saatua aineistoa käsiteltiin ja analysoitiin SPSS -ohjelmalla, ja tulokseksi saatiin, että tekoälyn käytöllä opetuksessa on myönteinen vaikutus opetuksen laatuun. Havaittiin myös, että aineenopettajien asenteet ovat melko neutraaleja sekä positiivisesti yhteydessä tekoälyn käyttöön.
Tutkimustulokset ovat merkittäviä ja niiden avulla voidaan kehittää opettajien taitoa käyttää tekoälyä tehokkaasti ja opetuksen laatua parantavasti. Jatkotutkimuksia voidaan hyödyntää saamaan arvokasta tietoa siitä, miten voidaan suunnitella tehokkaita tekoälyn koulutusohjelmia eri opettajaryhmille.
Tutkimukseen osallistui 46 aineenopettajaa eteläasuomalaisista yläkouluista. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin tutkimusta varten laaditulla kyselylomakkeella. Opettajille lähetetettiin sähköpostien välityksellä linkki kyselyyn, johon he saivat halutessaan vastata. Saatua aineistoa käsiteltiin ja analysoitiin SPSS -ohjelmalla, ja tulokseksi saatiin, että tekoälyn käytöllä opetuksessa on myönteinen vaikutus opetuksen laatuun. Havaittiin myös, että aineenopettajien asenteet ovat melko neutraaleja sekä positiivisesti yhteydessä tekoälyn käyttöön.
Tutkimustulokset ovat merkittäviä ja niiden avulla voidaan kehittää opettajien taitoa käyttää tekoälyä tehokkaasti ja opetuksen laatua parantavasti. Jatkotutkimuksia voidaan hyödyntää saamaan arvokasta tietoa siitä, miten voidaan suunnitella tehokkaita tekoälyn koulutusohjelmia eri opettajaryhmille.