”Mä en osaa piirtää” visuaalinen suunnittelu käsitöissä
Marttila, Salome; Sattilainen, Sannamari (2024-04-30)
”Mä en osaa piirtää” visuaalinen suunnittelu käsitöissä
Marttila, Salome
Sattilainen, Sannamari
(30.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326325
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050326325
Tiivistelmä
Visuaalinen suunnittelu on oleellinen osa käsityöprosessia, tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan käsityön aineenopettajaopiskelijoiden suhtautumista visuaaliseen suunnitteluun ja sitä millaisia tunteita se heissä herättää. Usein ideointi ja suunnitteluvaihe saattaa tuntua epämiellyttävältä, jos suunnittelutaidot ja tiedot ovat vähäiset. Käsitöidenkin suunnittelu voi olla paljon muutakin kuin paperille piirtelyä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten opiskelijoiden kokemuspohja vaikuttaa heidän ajatuksiinsa visuaalisesta suunnittelusta ja mitä tunteita visuaalinen suunnittelu heissä herättää. Tutkimusta varten järjestettiin työpaja, joka videoitiin ja videoitu materiaali litteroitiin tekstitiedostoksi. Opiskelijoille lähetettiin kutsu työpajaan sähköpostitse.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että mitä tutumpi käsityötekniikka on kyseessä, sitä helpompaa myös suunnitelmien tekeminen on. Mielenkiintoiset aiheet myös vaikuttivat siihen, että suunnitelmia oli mielekkäämpi tehdä. Kokemuspohjalla oli myös merkitystä suunnitelmien tekemisen mielekkyyteen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten opiskelijoiden kokemuspohja vaikuttaa heidän ajatuksiinsa visuaalisesta suunnittelusta ja mitä tunteita visuaalinen suunnittelu heissä herättää. Tutkimusta varten järjestettiin työpaja, joka videoitiin ja videoitu materiaali litteroitiin tekstitiedostoksi. Opiskelijoille lähetettiin kutsu työpajaan sähköpostitse.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että mitä tutumpi käsityötekniikka on kyseessä, sitä helpompaa myös suunnitelmien tekeminen on. Mielenkiintoiset aiheet myös vaikuttivat siihen, että suunnitelmia oli mielekkäämpi tehdä. Kokemuspohjalla oli myös merkitystä suunnitelmien tekemisen mielekkyyteen.