Kirjallisuuskatsaus: Liikunnan merkitys varhaiskasvatusiässä ja lasten liikuntataitojen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Väisänen, Tinja (2024-05-03)
Kirjallisuuskatsaus: Liikunnan merkitys varhaiskasvatusiässä ja lasten liikuntataitojen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Väisänen, Tinja
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325866
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325866
Tiivistelmä
Aikaisempien tutkimusten mukaan liikunnalla on yhteyksiä oppimiseen ja hyvinvointiin.
Liikuntataitojen kehittyminen painottuu varhaislapsuuteen. Aikaisemmat tutkimukset ovat kuitenkin
suurimmaksi osaksi peruskouluikäisistä lapsista, jonka vuoksi on tarpeellista tutkia liikuntaa myös
varhaiskasvatuksessa. Varhaisten ikävuosien aikana aikuiset ovat vastuussa lasten
liikuntakasvatuksesta, jonka vuoksi on tärkeää, että varhaiskasvatuksen opettajat ymmärtävät
liikunnan merkityksen ja kuinka liikuntataitoja tulisi tukea.
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää miten varhaiskasvatusikäisten lasten
liikunnan yhteydet hyvinvointiin ja oppimiseen näyttäytyvät viimeisimmän 10 vuoden aikana
toteutettujen tutkimusten tuloksissa. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin, millä tavalla
varhaiskasvatuksessa tuetaan perusliikuntataitojen kehitystä. Tutkimus toteutettiin integratiivisena
kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin ERIC-tietokannasta kolmella haulla. Hakutermeinä
käytettiin ensimmäisessä haussa ”early childhood education”, ”physical activity”, ”effects”, ”health
OR wellbeing OR well being OR well-being”, toisessa “early childhood education”, “physical
activity”, “effects”, “learning” ja kolmannessa “early childhood education”, “physical activity”,
“motor skills”. Hakutermit valittiin tutkimuskysymysten pohjalta ja eroteltiin toisistaan AND ja OR
sanoilla Boolen logiikan mukaisesti.
Tutkimusaineistoon valikoitui ennalta määriteltyjen kriteerien perusteella lopulta 14 kansainvälistä
artikkelia. Tämän tutkielman tulokset tukevat aiempaa tutkimustietoa liikunnan myönteisistä
vaikutuksista oppimistuloksiin ja hyvinvointiin. Erityisesti tuloksissa korostui liikunnan yhteydet
matemaattisten- ja kielellisten taitojen kehitykseen, sekä oppimistehtävään sitoutuneisuuteen.
Liikunnan huomattiin edistävän myös liikuntataitojen kehitystä, psyykkistä hyvinvointia ja
sosioemotionaalisia taitoja. Perusliikuntataitojen kehitystä tuetaan pääosin ulkoilun aikana
varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksessa erityisen suuri määrä päivän fyysisestä aktiivisuudesta
tulee ulkoilun aikana.
Liikuntataitojen kehittyminen painottuu varhaislapsuuteen. Aikaisemmat tutkimukset ovat kuitenkin
suurimmaksi osaksi peruskouluikäisistä lapsista, jonka vuoksi on tarpeellista tutkia liikuntaa myös
varhaiskasvatuksessa. Varhaisten ikävuosien aikana aikuiset ovat vastuussa lasten
liikuntakasvatuksesta, jonka vuoksi on tärkeää, että varhaiskasvatuksen opettajat ymmärtävät
liikunnan merkityksen ja kuinka liikuntataitoja tulisi tukea.
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää miten varhaiskasvatusikäisten lasten
liikunnan yhteydet hyvinvointiin ja oppimiseen näyttäytyvät viimeisimmän 10 vuoden aikana
toteutettujen tutkimusten tuloksissa. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin, millä tavalla
varhaiskasvatuksessa tuetaan perusliikuntataitojen kehitystä. Tutkimus toteutettiin integratiivisena
kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin ERIC-tietokannasta kolmella haulla. Hakutermeinä
käytettiin ensimmäisessä haussa ”early childhood education”, ”physical activity”, ”effects”, ”health
OR wellbeing OR well being OR well-being”, toisessa “early childhood education”, “physical
activity”, “effects”, “learning” ja kolmannessa “early childhood education”, “physical activity”,
“motor skills”. Hakutermit valittiin tutkimuskysymysten pohjalta ja eroteltiin toisistaan AND ja OR
sanoilla Boolen logiikan mukaisesti.
Tutkimusaineistoon valikoitui ennalta määriteltyjen kriteerien perusteella lopulta 14 kansainvälistä
artikkelia. Tämän tutkielman tulokset tukevat aiempaa tutkimustietoa liikunnan myönteisistä
vaikutuksista oppimistuloksiin ja hyvinvointiin. Erityisesti tuloksissa korostui liikunnan yhteydet
matemaattisten- ja kielellisten taitojen kehitykseen, sekä oppimistehtävään sitoutuneisuuteen.
Liikunnan huomattiin edistävän myös liikuntataitojen kehitystä, psyykkistä hyvinvointia ja
sosioemotionaalisia taitoja. Perusliikuntataitojen kehitystä tuetaan pääosin ulkoilun aikana
varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksessa erityisen suuri määrä päivän fyysisestä aktiivisuudesta
tulee ulkoilun aikana.