Luokanopettajaopiskelijoiden kokemat valmiudet musiikin opettamiseen alakoulussa
Vilen, Lauri; Vatka, Markus (2024-05-03)
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemat valmiudet musiikin opettamiseen alakoulussa
Vilen, Lauri
Vatka, Markus
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050727499
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050727499
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisina luokanopettajaopiskelijat kokevat valmiutensa musiikin opettamiseen, sekä miten aiempi musiikillinen tausta ja yliopiston tarjoamat musiikin opinnot vaikuttavat koettuihin valmiuksiin. Perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan musiikin opetuksen tehtävänä on luoda edellytykset monipuoliseen musiikilliseen ilmaisuun, mutta onko kaikilla luokanopettajilla valmiudet tämän toteuttamiseen?
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, johon osallistui kahdeksan luokanopettajaopiskelijaa, jotka valikoituivat esitietokyselyn perusteella, sopivuuden ja saatavuuden mukaan. Esitietokyselyn perusteella kartoitettiin jokaisen opiskelijan musiikin yliopisto-opintojen laajuus. Jokainen haastateltava oli suorittanut vähintään musiikin monialaiset opinnot Turun yliopistossa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Tutkimuksessa selvisi, että aiempi musiikillinen tausta vaikuttaa positiivisesti luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyyteen opettaa musiikkia. Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että yliopiston opinnot toivat varmuutta musiikin opettamiseen sitä enemmän, mitä enemmän musiikin yliopisto-opintoja on suoritettuna. Haastateltavat toivat kuitenkin esille, että sujuvaa musiikin opetusta varten tarvittaisiin enemmän yliopiston tarjoamia käytännön harjoittelumahdollisuuksia: haastattelujen perusteella luokanopettajaopiskelijat, joilla ei ollut vahvaa musiikillista taustaa, kaipaavat enemmän soittoharjoittelua musiikin monialaisiin opintoihin, jotta heillä olisi mielestään riittävät valmiudet soittamisen opettamiseen. Opetuksellisten valmiuksien parantamiseksi ehdotettiin myös erillistä musiikin opetusharjoittelujaksoa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, johon osallistui kahdeksan luokanopettajaopiskelijaa, jotka valikoituivat esitietokyselyn perusteella, sopivuuden ja saatavuuden mukaan. Esitietokyselyn perusteella kartoitettiin jokaisen opiskelijan musiikin yliopisto-opintojen laajuus. Jokainen haastateltava oli suorittanut vähintään musiikin monialaiset opinnot Turun yliopistossa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Tutkimuksessa selvisi, että aiempi musiikillinen tausta vaikuttaa positiivisesti luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyyteen opettaa musiikkia. Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että yliopiston opinnot toivat varmuutta musiikin opettamiseen sitä enemmän, mitä enemmän musiikin yliopisto-opintoja on suoritettuna. Haastateltavat toivat kuitenkin esille, että sujuvaa musiikin opetusta varten tarvittaisiin enemmän yliopiston tarjoamia käytännön harjoittelumahdollisuuksia: haastattelujen perusteella luokanopettajaopiskelijat, joilla ei ollut vahvaa musiikillista taustaa, kaipaavat enemmän soittoharjoittelua musiikin monialaisiin opintoihin, jotta heillä olisi mielestään riittävät valmiudet soittamisen opettamiseen. Opetuksellisten valmiuksien parantamiseksi ehdotettiin myös erillistä musiikin opetusharjoittelujaksoa.