Ahdistuneisuushäiriön yhteys koulumenestykseen nuorilla : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Ketola, Emmi; Karo, Lotta (2024-05-03)
Ahdistuneisuushäiriön yhteys koulumenestykseen nuorilla : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Ketola, Emmi
Karo, Lotta
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828069
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828069
Tiivistelmä
Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan systemaattisesti nuorten ahdistuneisuushäiriön yhteyttä koulumenestykseen. Tutkimuksessa keskitytään ahdistuneisuushäiriön neljään yleisimpään ilmenemismuotoon nuorilla: yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön, sosiaalisten tilanteiden pelkoon, pakko-oireiseen häiriöön ja paniikkihäiriöön. Katsauksen tarkoituksena on selvittää, miten ahdistuneisuushäiriö näyttäytyy suhteessa nuoren kouluarvosanoihin, toimintakykyyn ja tulevaisuuden näkymiin. Tutkimuksessa tutkitaan lisäksi, miten sukupuolen ja komorbiditeetin muuttujat suhteutuvat päätutkimusongelmaan, ja miten ne ilmenevät katsaukseen valikoituneissa tutkimuksissa.
Integratiivinen kirjallisuuskatsaus toteutettiin vaiheittain mukaillen Whittmoren ja Knaflin (2005) luomaa viisivaiheista strategiaa: tutkimusongelman nimeäminen, kirjallisuuden etsiminen, aineistonkeruu, aineiston analysointi ja tulosten esittäminen. Kirjallisuutta etsittiin kahdesta eri tietokannasta. Tietokannoista kerätty aineisto käsiteltiin tietojenkäsittelyohjelmalla, ja seulottiin systemaattisesti. Katsaukseen valikoitui yhdeksän tutkimusartikkelia, joita analysoitiin teema-analyysillä.
Kirjallisuuskatsauksemme osoitti nuorten ahdistuneisuushäiriön ja koulumenestyksen välillä tilastollisesti merkitsevän, negatiivisen yhteyden. Ahdistuneisuushäiriö vaikuttaa heikentävästi nuoren kouluarvosanoihin, toimintakykyyn ja tulevaisuuden näkymiin esimerkiksi jatkokoulutuskelpoisuuksien muodossa. Katsauksen tulosten perusteella ahdistuneisuushäiriön yhteys koulumenestykseen on vahvempaa naisilla. Nuoren ahdistuneisuushäiriön komorbiditeetti toisen ahdistuneisuushäiriön tai muun psykiatrisen häiriön kanssa voi osaltaan selittää yhteyttä koulumenestykseen. Ahdistuneisuushäiriön oikea-aikainen tunnistaminen ja siihen puuttuminen ovat keskiössä nuoren toimintakyvyn, koulumenestyksen ja tulevaisuuden näkymien näkökulmasta. Kirjallisuuskatsauksemme tarjoaa laajalti tärkeää tietoa opettajille, kouluille ja kunnille nuoren ahdistuneisuushäiriön ja koulumenestyksen yhteydestä.
Integratiivinen kirjallisuuskatsaus toteutettiin vaiheittain mukaillen Whittmoren ja Knaflin (2005) luomaa viisivaiheista strategiaa: tutkimusongelman nimeäminen, kirjallisuuden etsiminen, aineistonkeruu, aineiston analysointi ja tulosten esittäminen. Kirjallisuutta etsittiin kahdesta eri tietokannasta. Tietokannoista kerätty aineisto käsiteltiin tietojenkäsittelyohjelmalla, ja seulottiin systemaattisesti. Katsaukseen valikoitui yhdeksän tutkimusartikkelia, joita analysoitiin teema-analyysillä.
Kirjallisuuskatsauksemme osoitti nuorten ahdistuneisuushäiriön ja koulumenestyksen välillä tilastollisesti merkitsevän, negatiivisen yhteyden. Ahdistuneisuushäiriö vaikuttaa heikentävästi nuoren kouluarvosanoihin, toimintakykyyn ja tulevaisuuden näkymiin esimerkiksi jatkokoulutuskelpoisuuksien muodossa. Katsauksen tulosten perusteella ahdistuneisuushäiriön yhteys koulumenestykseen on vahvempaa naisilla. Nuoren ahdistuneisuushäiriön komorbiditeetti toisen ahdistuneisuushäiriön tai muun psykiatrisen häiriön kanssa voi osaltaan selittää yhteyttä koulumenestykseen. Ahdistuneisuushäiriön oikea-aikainen tunnistaminen ja siihen puuttuminen ovat keskiössä nuoren toimintakyvyn, koulumenestyksen ja tulevaisuuden näkymien näkökulmasta. Kirjallisuuskatsauksemme tarjoaa laajalti tärkeää tietoa opettajille, kouluille ja kunnille nuoren ahdistuneisuushäiriön ja koulumenestyksen yhteydestä.