Luokanopettajien kokemukset S2-oppilaiden opettamisesta ja integroimisesta opetukseen
Eklund, Elisa; Kuiko, Roosa (2024-05-03)
Luokanopettajien kokemukset S2-oppilaiden opettamisesta ja integroimisesta opetukseen
Eklund, Elisa
Kuiko, Roosa
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828009
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828009
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia S2-oppilaiden opettamisesta ja integroimisesta opetukseen. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, minkälaisia haasteita luokanopettajat kokevat S2-oppilaiden opetuksessa ja integroimisessa ja miten he edistävät oppilaiden integroitumista. Näiden lisäksi tutkittiin, miten opettamisen haasteet näkyvät eri oppiaineiden välillä, minkälaista tukea ja tietoa luokanopettajat tarvitsevat ja miten kielitietoisuus huomioidaan opetuspuheessa ja oppituntien suunnittelussa.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä kyselytutkimuksena, jossa käytettiin itselaadittua kyselylomaketta. Tutkimukseen osallistui 60 suomalaisissa kouluissa työskentelevää luokanopettajaa. Tutkimus toteutettiin poikkileikkaustutkimuksena talvella 2023–2024. Määrällistä aineistoa analysoitiin keskiarvo- ja hajontataulukon, laatikko-jana-kuvion ja pylväsdiagrammin avulla. Laadullisen aineiston analysointia lähestyttiin aineistolähtöisesti teemoitellen.
Kyselylomakkeista saatujen tulosten perusteella luokanopettajat kokivat haastavimmiksi oppimisvaikeuksien tunnistamisen, oppimateriaalien sovittamisen, oppimisen arvioinnin ja oppilaiden heterogeenisyyden. Luokanopettajat integroivat S2-oppilaita luokan opetukseen eriyttämällä, ryhmäyttämällä, yhteistyöllä, kielitietoisuudella ja opetusmetodeilla.
Tuloksista voidaan päätellä, että luokanopettajat kokevat monenlaisia haasteita S2-oppilaiden opettamisessa. He tarvitsevat lisää tukea ja tietoa haasteista selviytymiseen. Aihetta on tärkeä tutkia, koska S2-oppilaiden määrä lisääntyy jatkuvasti. Tuloksia voidaan hyödyntää opettajakoulutuksen kehittämiseen ja täydennyskoulutusten suunnittelemiseen.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä kyselytutkimuksena, jossa käytettiin itselaadittua kyselylomaketta. Tutkimukseen osallistui 60 suomalaisissa kouluissa työskentelevää luokanopettajaa. Tutkimus toteutettiin poikkileikkaustutkimuksena talvella 2023–2024. Määrällistä aineistoa analysoitiin keskiarvo- ja hajontataulukon, laatikko-jana-kuvion ja pylväsdiagrammin avulla. Laadullisen aineiston analysointia lähestyttiin aineistolähtöisesti teemoitellen.
Kyselylomakkeista saatujen tulosten perusteella luokanopettajat kokivat haastavimmiksi oppimisvaikeuksien tunnistamisen, oppimateriaalien sovittamisen, oppimisen arvioinnin ja oppilaiden heterogeenisyyden. Luokanopettajat integroivat S2-oppilaita luokan opetukseen eriyttämällä, ryhmäyttämällä, yhteistyöllä, kielitietoisuudella ja opetusmetodeilla.
Tuloksista voidaan päätellä, että luokanopettajat kokevat monenlaisia haasteita S2-oppilaiden opettamisessa. He tarvitsevat lisää tukea ja tietoa haasteista selviytymiseen. Aihetta on tärkeä tutkia, koska S2-oppilaiden määrä lisääntyy jatkuvasti. Tuloksia voidaan hyödyntää opettajakoulutuksen kehittämiseen ja täydennyskoulutusten suunnittelemiseen.