"Voin kyl kuvitella kuinka vaikeeta se demoryhmään kuuluminen voi olla": Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuslaitoksen harjoitusryhmiin kuulumisesta
Virtanen, Nea; Koskinen, Pinja (2024-05-03)
"Voin kyl kuvitella kuinka vaikeeta se demoryhmään kuuluminen voi olla": Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuslaitoksen harjoitusryhmiin kuulumisesta
Virtanen, Nea
Koskinen, Pinja
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828057
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828057
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia Turun opettajankoulutuslaitoksen harjoitusryhmiin kuulumisesta. Tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään, miten opiskelijat kokivat harjoitusryhmiin kuulumisen ja sen yhteyden koulumotivaatioon sekä minäkuvaan. Tutkimuksessa selvitettiin klikkiytymisen ilmiötä luokanopettajakoulutuksen sisällä. Tutkimuksen tulosten perusteella olisi mahdollista kehittää opettajankoulutuslaitoksen harjoitusryhmiä tukemaan opiskelijoiden hyvinvointia entistä paremmin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Osallistujat valittiin vapaaehtoisten joukosta Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoista. Haastattelut nauhoitettiin Zoom-videokeskusteluohjelmassa, jonka jälkeen ne litteroitiin sanatarkasti tekstimuotoon. Aineiston analyysissä hyödynnettiin aineistolähteisiä menetelmiä, kuten redusointia, klusterointia ja abstrahointia sekä teoriaohjaavia menetelmiä, jotka ottivat huomioon aiempien tutkimusten teoreettiset kytkennät.
Tutkimuksen tulokset osoittivat luokanopettajaopiskelijoiden korostavan harjoitusryhmien roolin tärkeyttä etenkin opintojen alkuvaiheessa. Osallistujat korostivat harjoitusryhmään kuulumisen vaikutusta opiskelumotivaatioon ja minäkuvaan. Kuitenkin osa opiskelijoista koki harjoitusryhmässään kuulumisen haasteita. Negatiivisia kokemuksia liitettiin myös harjoitusryhmän vaikutuksista opiskelumotivaation sekä minäkuvan heikkenemiseen. Haastateltavat osasivat myös tunnistaa kuulumattomuuden tunteen haasteen kanssa opiskelijoissa, vaikka he itse kokisivat kuuluvansa ryhmään. Lisäksi tutkimuksessa nousi esille klikkiytyminen ilmiönä, jonka koettiin vaikuttavan opiskelijayhteisön yhteisöllisyyteen negatiivisesti. Osassa vastauksissa toivottiin harjoitusryhmien sekoittamista varhaisemmassa vaiheessa kuulumisen tunteen vahvistamiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Osallistujat valittiin vapaaehtoisten joukosta Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoista. Haastattelut nauhoitettiin Zoom-videokeskusteluohjelmassa, jonka jälkeen ne litteroitiin sanatarkasti tekstimuotoon. Aineiston analyysissä hyödynnettiin aineistolähteisiä menetelmiä, kuten redusointia, klusterointia ja abstrahointia sekä teoriaohjaavia menetelmiä, jotka ottivat huomioon aiempien tutkimusten teoreettiset kytkennät.
Tutkimuksen tulokset osoittivat luokanopettajaopiskelijoiden korostavan harjoitusryhmien roolin tärkeyttä etenkin opintojen alkuvaiheessa. Osallistujat korostivat harjoitusryhmään kuulumisen vaikutusta opiskelumotivaatioon ja minäkuvaan. Kuitenkin osa opiskelijoista koki harjoitusryhmässään kuulumisen haasteita. Negatiivisia kokemuksia liitettiin myös harjoitusryhmän vaikutuksista opiskelumotivaation sekä minäkuvan heikkenemiseen. Haastateltavat osasivat myös tunnistaa kuulumattomuuden tunteen haasteen kanssa opiskelijoissa, vaikka he itse kokisivat kuuluvansa ryhmään. Lisäksi tutkimuksessa nousi esille klikkiytyminen ilmiönä, jonka koettiin vaikuttavan opiskelijayhteisön yhteisöllisyyteen negatiivisesti. Osassa vastauksissa toivottiin harjoitusryhmien sekoittamista varhaisemmassa vaiheessa kuulumisen tunteen vahvistamiseksi.