Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä taito- ja taideaineiden arvioinnista peruskoulussa
Nyman, Minttu; Autio, Aava-Lilja (2024-05-03)
Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä taito- ja taideaineiden arvioinnista peruskoulussa
Nyman, Minttu
Autio, Aava-Lilja
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050827794
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050827794
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä taito- ja
taideaineiden arvioinnista peruskoulussa. Näkemyksiä haluttiin selvittää koskien arvioinnin
haastavuutta, numeerisuutta sekä sitä, tulisiko taito- ja taideaineiden arvioinnin painottua
oppilaan taitoihin vai aktiivisuuteen. Aiempien tutkimusten mukaan taito- ja taideaineiden
arviointi koetaan haastavaksi, sillä arviointi kohdistuu ainakin osittain luovaan tuotokseen ja
osaamista on vaikeaa mitata.
Tutkimus toteutettiin monimetodisesti ja tutkimukseen osallistui 81 luokanopettajaopiskelijaa.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, jonka väittämät olivat pääosin
monivalintaa, mutta osallistujilla oli neljän avoimen kysymyksen kohdalla mahdollisuus
perustella näkemyksiään. Määrällistä tutkimusainestoa analysoitiin vastaajaryhmien ja
selitettävien muuttujien välillä. Laadullista tutkimusaineistoa analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustuloksista on nähtävissä, että näkemykset taito- ja taideaineiden arviointia kohtaan
vaihtelevat paljon eikä otoksen luokanopettajaopiskelijoilla ole yhtenäistä linjaa arvioinnin
toteuttamiseen. Perusteluissa suurimpia esille nousseita teemoja oli arvioinnin keinojen sekä
numeerisuuden tarkoituksenmukaisuuden kokeminen ristiriitaiseksi. Tuloksista on
pääteltävissä, että aiheen tutkimista olisi tärkeää jatkaa ja opetussuunnitelman ohjeistusta
arviointiin selkeyttää, jotta opettajille ja opettajiksi opiskeleville saataisiin perusteltu näkemys
siihen, miten ja miksi arviointia tulisi toteuttaa.
taideaineiden arvioinnista peruskoulussa. Näkemyksiä haluttiin selvittää koskien arvioinnin
haastavuutta, numeerisuutta sekä sitä, tulisiko taito- ja taideaineiden arvioinnin painottua
oppilaan taitoihin vai aktiivisuuteen. Aiempien tutkimusten mukaan taito- ja taideaineiden
arviointi koetaan haastavaksi, sillä arviointi kohdistuu ainakin osittain luovaan tuotokseen ja
osaamista on vaikeaa mitata.
Tutkimus toteutettiin monimetodisesti ja tutkimukseen osallistui 81 luokanopettajaopiskelijaa.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, jonka väittämät olivat pääosin
monivalintaa, mutta osallistujilla oli neljän avoimen kysymyksen kohdalla mahdollisuus
perustella näkemyksiään. Määrällistä tutkimusainestoa analysoitiin vastaajaryhmien ja
selitettävien muuttujien välillä. Laadullista tutkimusaineistoa analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustuloksista on nähtävissä, että näkemykset taito- ja taideaineiden arviointia kohtaan
vaihtelevat paljon eikä otoksen luokanopettajaopiskelijoilla ole yhtenäistä linjaa arvioinnin
toteuttamiseen. Perusteluissa suurimpia esille nousseita teemoja oli arvioinnin keinojen sekä
numeerisuuden tarkoituksenmukaisuuden kokeminen ristiriitaiseksi. Tuloksista on
pääteltävissä, että aiheen tutkimista olisi tärkeää jatkaa ja opetussuunnitelman ohjeistusta
arviointiin selkeyttää, jotta opettajille ja opettajiksi opiskeleville saataisiin perusteltu näkemys
siihen, miten ja miksi arviointia tulisi toteuttaa.