Valtaa ja vastuuta – koulun kurinpitotoimivallan perusteet ja rajat kiusaamistapauksessa oppilaan perus- ja ihmisoikeussuojan näkökulmasta
Valtakoski, Venla (2024-05-06)
Valtaa ja vastuuta – koulun kurinpitotoimivallan perusteet ja rajat kiusaamistapauksessa oppilaan perus- ja ihmisoikeussuojan näkökulmasta
Valtakoski, Venla
(06.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828461
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828461
Tiivistelmä
ON-työni tarkastelee, miten oppilaan perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen sekä perustelee että rajaa
koulun henkilökunnan toimivaltaa kurinpitoon kiusaamistilanteissa. Rajaan tarkasteluni kunnallisessa
peruskoulussa tapahtuvaan, oppilaiden väliseen kiusaamiseen.
Työssäni selvitän aluksi, millä tavoin perustuslain takaamat perusoikeudet ja Suomea sitovat
kansainväliset ihmisoikeussopimukset perustavat koululle oikeuden käyttää perusopetuslain 36 §:n
käsittämiä kuritoimenpiteitä kiusaamiseen puuttumiseksi. Toiseksi tarkastelen perusoikeuksien
yleisten rajoitusedellytysten välityksellä, miksi ja miten nämä samat oikeudet toisaalta rajaavat koulun
kuritoimenpiteiden käyttöä. Varsinaisena tutkimuskysymyksenäni selvitän, miten perusopetuslaki
nykyisellään takaa sekä kiusatun että kiusaavan oppilaan oikeusturvan toteutumisen kuritoimenpiteitä
käytettäessä.
Työni on lainopillinen, eli systematisoin ja tulkitsen hyödyntämiäni oikeuslähteitä, joita ovat
pääasiassa perustuslaki ja perusopetuslaki esitöineen, yhdenvertaisuuslaki, YK:n lapsen oikeuksien
yleissopimus, Euroopan ihmisoikeussopimus sekä tuomioistuinten ja ylimpien
lainvalvontaviranomaisten ratkaisut.
Viimeisimmät perusopetuslakiin tehdyt muutokset osoittavat, että lainsäädännöllä pyritään turvaamaan
sekä kiusatun että kiusaavan oppilaan perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen aiempaa paremmin.
Etenkin lapsen edun lisääminen omaksi säännöksekseen sitoo perusopetuslain entistä kiinteämmin
lapsen oikeuksien turvaamiseen, joten laki täyttää näin ollen paremmin myös oikeusturvavaatimuksen.
Jälkikäteisen oikeusturvan saaminen on silti edelleen oppilaan huoltajan vastuulla. Kaikkien
oppilaiden huoltajat eivät kuitenkaan syystä tai toisesta pysty hakemaan jälkikäteistä oikeusturvaa
kiusaamistilanteissa, joissa koulussa on käytetty kuritoimenpiteitä oikeusturvavaatimuksen vastaisesti.
Oikeusturvavaatimuksen aito toteutuminen edellyttäisi siten ulkopuolisen ja puolueettoman tahon,
kuten kouluasiamiehen, olemassaoloa.
koulun henkilökunnan toimivaltaa kurinpitoon kiusaamistilanteissa. Rajaan tarkasteluni kunnallisessa
peruskoulussa tapahtuvaan, oppilaiden väliseen kiusaamiseen.
Työssäni selvitän aluksi, millä tavoin perustuslain takaamat perusoikeudet ja Suomea sitovat
kansainväliset ihmisoikeussopimukset perustavat koululle oikeuden käyttää perusopetuslain 36 §:n
käsittämiä kuritoimenpiteitä kiusaamiseen puuttumiseksi. Toiseksi tarkastelen perusoikeuksien
yleisten rajoitusedellytysten välityksellä, miksi ja miten nämä samat oikeudet toisaalta rajaavat koulun
kuritoimenpiteiden käyttöä. Varsinaisena tutkimuskysymyksenäni selvitän, miten perusopetuslaki
nykyisellään takaa sekä kiusatun että kiusaavan oppilaan oikeusturvan toteutumisen kuritoimenpiteitä
käytettäessä.
Työni on lainopillinen, eli systematisoin ja tulkitsen hyödyntämiäni oikeuslähteitä, joita ovat
pääasiassa perustuslaki ja perusopetuslaki esitöineen, yhdenvertaisuuslaki, YK:n lapsen oikeuksien
yleissopimus, Euroopan ihmisoikeussopimus sekä tuomioistuinten ja ylimpien
lainvalvontaviranomaisten ratkaisut.
Viimeisimmät perusopetuslakiin tehdyt muutokset osoittavat, että lainsäädännöllä pyritään turvaamaan
sekä kiusatun että kiusaavan oppilaan perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen aiempaa paremmin.
Etenkin lapsen edun lisääminen omaksi säännöksekseen sitoo perusopetuslain entistä kiinteämmin
lapsen oikeuksien turvaamiseen, joten laki täyttää näin ollen paremmin myös oikeusturvavaatimuksen.
Jälkikäteisen oikeusturvan saaminen on silti edelleen oppilaan huoltajan vastuulla. Kaikkien
oppilaiden huoltajat eivät kuitenkaan syystä tai toisesta pysty hakemaan jälkikäteistä oikeusturvaa
kiusaamistilanteissa, joissa koulussa on käytetty kuritoimenpiteitä oikeusturvavaatimuksen vastaisesti.
Oikeusturvavaatimuksen aito toteutuminen edellyttäisi siten ulkopuolisen ja puolueettoman tahon,
kuten kouluasiamiehen, olemassaoloa.