Ulko-opetus kolmannen luokan ympäristöopin opettajan oppaissa
Salmi, Juuso (2024-05-06)
Ulko-opetus kolmannen luokan ympäristöopin opettajan oppaissa
Salmi, Juuso
(06.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828445
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828445
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, miten ulko-opetus on tuotu osaksi kolmannen luokan ympäristöopin opettajan oppaita ja miten opetussuunnitelman ympäristöopin opetuksen tavoitteet näkyvät näissä ohjeistuksissa.
Tutkimuksen aineistona oli kaksi 3.luokan ympäristöopin opettajan opasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi ja sisällön erittely. Aineistossa esiintyneet ohjeistukset jaoteltiin 3 yläluokkaan, jotka jakaantuivat 6 alaluokkaan.
Tuloksista käy ilmi, että molemmissa aineistona olleista opettajan oppaissa ulko-opetuksen ohjeistukset noudattavat samoja luokkia ja oppaiden vahva painotus tutkimiseen, havainnointiin, mittaamiseen ja kokeiden tekemiseen heijastaa selkeästi ilmiöoppimisen ja toiminnallisen oppimisen periaatteiden vaikutusta oppimateriaaleihin. Tämä huomio korostui myös tarkasteltaessa, miten opetussuunnitelman ympäristöopin opetuksen tavoitteet konkreettisesti ilmenivät ulko-opetuksen ohjeistuksissa.
Tutkimuksen aineistona oli kaksi 3.luokan ympäristöopin opettajan opasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi ja sisällön erittely. Aineistossa esiintyneet ohjeistukset jaoteltiin 3 yläluokkaan, jotka jakaantuivat 6 alaluokkaan.
Tuloksista käy ilmi, että molemmissa aineistona olleista opettajan oppaissa ulko-opetuksen ohjeistukset noudattavat samoja luokkia ja oppaiden vahva painotus tutkimiseen, havainnointiin, mittaamiseen ja kokeiden tekemiseen heijastaa selkeästi ilmiöoppimisen ja toiminnallisen oppimisen periaatteiden vaikutusta oppimateriaaleihin. Tämä huomio korostui myös tarkasteltaessa, miten opetussuunnitelman ympäristöopin opetuksen tavoitteet konkreettisesti ilmenivät ulko-opetuksen ohjeistuksissa.