Positiivisen pedagogiikan toteutuminen esiopetuksessa : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus Seligmanin (2011) kehittämän PERMA-teorian pohjalta
Laakkonen, Essi (2024-05-06)
Positiivisen pedagogiikan toteutuminen esiopetuksessa : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus Seligmanin (2011) kehittämän PERMA-teorian pohjalta
Laakkonen, Essi
(06.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051028936
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051028936
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkittiin, millä tavoin varhaiskasvatuksen opettaja voi toteuttaa positiivista
pedagogiikkaa esiopetuksessa. Tutkimuksen viitekehyksenä toimi Seligmanin (2011) kehittämä
PERMA-teoria, jonka elementeistä koottiin menetelmiä varhaiskasvatuksen opettajien käyttöön.
PERMA-teorian elementit ovat myönteiset tunteet, toimintaan sitoutuminen, ihmissuhteet,
merkityksellisyyden kokemukset ja saavuttaminen. Positiiviseen psykologiaan pohjautuvia positiivisen
pedagogiikan menetelmiä on tärkeä tutkia, koska ne pyrkivät edistämään sekä lasten että aikuisten
hyvinvointia työyhteisössä. Aiheesta tehtiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja lopulliseen
tarkasteluun valikoitui 15 tutkimusta. Kirjallisuuskatsaukseen valikoiduissa tutkimuksissa aihetta oli
tarkasteltu sekä aikuisten että lasten näkökulmista. Osassa tutkimuksista oli otettu huomioon
molemmat näkökulmat.
Systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa teemoina Myönteiset tunteet -osiossa toimivat
oppimisympäristö ja opettajan optimistisuus. Toimintaan sitoutuminen -osiossa teemoiksi
muodostuivat mielekkään toiminnan järjestäminen sekä fantasia ja draama osana opetusta.
Ihmissuhteet-osiossa teemoiksi taas koottiin positiivinen vuorovaikutus ja opettajan sensitiivisyys.
Merkityksellisyyden kokemukset -osion teemoina toimivat lapsen autonomian tukeminen, lapsen
osallisuuden tukeminen sekä ystävällisyyden ja myötätunnon taitojen harjoittelu. Saavuttaminen-osion
teemoiksi taas koottiin positiivinen palaute ja lapsen resilienssin vahvistaminen.
pedagogiikkaa esiopetuksessa. Tutkimuksen viitekehyksenä toimi Seligmanin (2011) kehittämä
PERMA-teoria, jonka elementeistä koottiin menetelmiä varhaiskasvatuksen opettajien käyttöön.
PERMA-teorian elementit ovat myönteiset tunteet, toimintaan sitoutuminen, ihmissuhteet,
merkityksellisyyden kokemukset ja saavuttaminen. Positiiviseen psykologiaan pohjautuvia positiivisen
pedagogiikan menetelmiä on tärkeä tutkia, koska ne pyrkivät edistämään sekä lasten että aikuisten
hyvinvointia työyhteisössä. Aiheesta tehtiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja lopulliseen
tarkasteluun valikoitui 15 tutkimusta. Kirjallisuuskatsaukseen valikoiduissa tutkimuksissa aihetta oli
tarkasteltu sekä aikuisten että lasten näkökulmista. Osassa tutkimuksista oli otettu huomioon
molemmat näkökulmat.
Systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa teemoina Myönteiset tunteet -osiossa toimivat
oppimisympäristö ja opettajan optimistisuus. Toimintaan sitoutuminen -osiossa teemoiksi
muodostuivat mielekkään toiminnan järjestäminen sekä fantasia ja draama osana opetusta.
Ihmissuhteet-osiossa teemoiksi taas koottiin positiivinen vuorovaikutus ja opettajan sensitiivisyys.
Merkityksellisyyden kokemukset -osion teemoina toimivat lapsen autonomian tukeminen, lapsen
osallisuuden tukeminen sekä ystävällisyyden ja myötätunnon taitojen harjoittelu. Saavuttaminen-osion
teemoiksi taas koottiin positiivinen palaute ja lapsen resilienssin vahvistaminen.