Opettajien kokemuksia työuupumuksesta ja työn stressitekijöistä : Työuupumuksen yhteys alanvaihtoaikeisiin
Erkamo, Wilma; Tiljander, Erja (2024-05-06)
Opettajien kokemuksia työuupumuksesta ja työn stressitekijöistä : Työuupumuksen yhteys alanvaihtoaikeisiin
Erkamo, Wilma
Tiljander, Erja
(06.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051029004
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051029004
Tiivistelmä
Opetusalaa voidaan pitää erittäin stressaavana työympäristönä. Aikaisemmissa tutkimuksissa
opettajien on todettu kokevan enemmän ammatillista stressiä ja työuupumusta kuin muiden vastaavien
alojen edustajien. Työuupumus ja ammatillinen stressi voivat heijastua kielteisesti opettajien
hyvinvointiin, motivaatioon ja työssä jaksamiseen sekä oppilaiden käytökseen ja oppimistuloksiin.
Työuupumuksella on myös havaittu olevan yhteys opettajien aikeisiin vaihtaa alaa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa perusopetuksen luokan- ja aineenopettajien
kokemuksia työuupumuksesta ja työn stressitekijöistä, sekä tutkia työuupumusriskin yhteyttä
opettajien ajatuksiin alanvaihdosta.
Tutkimukseen osallistui 91 peruskoulun opettajaa, jotka vastasivat esitettyihin kysymyksiin
sähköisellä lomakkeella. Vastaajista 22 prosentilla oli kohonnut tai suuri riski työuupua. Opettajien
kokemukset työn stressitekijöistä vaihtelivat, mutta merkittävimmiksi stressitekijöiksi mainittiin
yleisimmin oppilaisiin liittyvät haasteet ja huolet, liian suuri työmäärä suhteessa työaikaan ja
opetustyöhön suoraan liittymättömät asiat. Tuloksissa havaittiin viitteitä opetusalan kuormittavuuden
lisääntymisestä. Työn kuormittavuus altistaa työuupumukselle, mikä puolestaan saa opettajat
todennäköisemmin harkitsemaan alanvaihtoa. Opetusalan tulevaisuutta on syytä miettiä, sillä yli
puolet opettajista oli harkinnut alanvaihtoa jossain uransa vaiheessa.
opettajien on todettu kokevan enemmän ammatillista stressiä ja työuupumusta kuin muiden vastaavien
alojen edustajien. Työuupumus ja ammatillinen stressi voivat heijastua kielteisesti opettajien
hyvinvointiin, motivaatioon ja työssä jaksamiseen sekä oppilaiden käytökseen ja oppimistuloksiin.
Työuupumuksella on myös havaittu olevan yhteys opettajien aikeisiin vaihtaa alaa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa perusopetuksen luokan- ja aineenopettajien
kokemuksia työuupumuksesta ja työn stressitekijöistä, sekä tutkia työuupumusriskin yhteyttä
opettajien ajatuksiin alanvaihdosta.
Tutkimukseen osallistui 91 peruskoulun opettajaa, jotka vastasivat esitettyihin kysymyksiin
sähköisellä lomakkeella. Vastaajista 22 prosentilla oli kohonnut tai suuri riski työuupua. Opettajien
kokemukset työn stressitekijöistä vaihtelivat, mutta merkittävimmiksi stressitekijöiksi mainittiin
yleisimmin oppilaisiin liittyvät haasteet ja huolet, liian suuri työmäärä suhteessa työaikaan ja
opetustyöhön suoraan liittymättömät asiat. Tuloksissa havaittiin viitteitä opetusalan kuormittavuuden
lisääntymisestä. Työn kuormittavuus altistaa työuupumukselle, mikä puolestaan saa opettajat
todennäköisemmin harkitsemaan alanvaihtoa. Opetusalan tulevaisuutta on syytä miettiä, sillä yli
puolet opettajista oli harkinnut alanvaihtoa jossain uransa vaiheessa.