Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia osallisuudesta ja näkemyksiä sen luomisesta omassa työssään
Anttonen, Laura; Heino, Lotta (2024-05-07)
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia osallisuudesta ja näkemyksiä sen luomisesta omassa työssään
Anttonen, Laura
Heino, Lotta
(07.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051430429
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051430429
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Turun luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia osallisuudesta ja keinoista lisätä sitä tulevassa opettajan työssä. Osallisuuden tutkiminen on koulukontekstissa on tärkeää, sillä se on lakiin kirjattu perusoikeus ja hyvinvoinnin kannalta erittäin keskeinen tekijä.
Tutkimukseen osallistui viisi luokaopettajaopiskelijaa Turun yliopistosta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla.
Tuloksista selvisi, että suurin osa haastateltavista kuvasi osallisuuden käsitettä yhteisöllisyyden sekä vaikuttamisen näkökulmasta. Kaverisuhteet ja kouluyhteisö olivat peruskoulussa yhteisöllisyyden kokemukseen vaikuttavia asioita. Lisäksi, opettajan erilaisilla toimilla ja luonteella havaittiin olevan merkittävä vaikutus osallisuuden kokemiseen koulukontekstissa.
Yliopisto-opinnoissa kaikki haastateltavat kokivat kuuluvansa vahvasti oman demoryhmänsä yhteisöön, etenkin opintojen alkuvaiheessa. Demoryhmän koetulla tuttuudella ja ryhmähengellä huomattiin olevan vaikutusta osallistumiseen oppitunneilla. Myös yliopistossa koettu opiskelijan autonomia ja opettajien joustavuus tuki kokemusta osallisuudesta.
Haastateltavien omat positiiviset osallisuuden kokemukset ohjasivat heidän haluaan luoda osallisuutta myös tulevassa työssään. Negatiivisetkin kokemukset toimivat motivoivina tekijöinä lisätä osallisuutta monipuolisesti tulevassa opettajan työssä.
Konkreettisia keinoja yhteisöllisyyden näkökulmasta, joilla osallistujat haluaisivat lisätä osallisuutta opettajana oli oppilaiden kuunteleminen, ryhmäyttäminen ja oppilaantuntemus. Vaikuttamisen näkökulmasta keinoiksi nousi esille oppilaiden vaikutusmahdollisuuksien ja valinnanvapauden lisääminen esimerkiksi oppilaiden työskentelymuodoissa. Merkittävänä tutkimustuloksena oli, että luokanopettajaopiskelijat haluavat olla itse helposti lähestyttäviä, turvallisia opettajia.
Tutkimustulokset tukevat aiempaa osallisuuden tutkimusta. Osallisuudella on vaikutus ihmisen hyvinvointiin ja elämän eri osa-alueisiin, jonka merkitys näkyy myös koulukontekstissa. Opettaja voi toimillaan vaikuttaa oppilaiden kokemaan osallisuuden kokemuksiin monin eri tavoin. Etenkin luokanopettajaopiskelijoiden osallisuuden tutkimusta voitaisiin vielä jatkaa, sillä heillä on olennainen rooli lasten osallisuuden kokemusten muotoutumisessa. Jatkotutkimusta voitaisiin toteuttaa kvantitatiivisella tutkimusotteella, jolloin otanta olisi suurempi.
Tutkimukseen osallistui viisi luokaopettajaopiskelijaa Turun yliopistosta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla.
Tuloksista selvisi, että suurin osa haastateltavista kuvasi osallisuuden käsitettä yhteisöllisyyden sekä vaikuttamisen näkökulmasta. Kaverisuhteet ja kouluyhteisö olivat peruskoulussa yhteisöllisyyden kokemukseen vaikuttavia asioita. Lisäksi, opettajan erilaisilla toimilla ja luonteella havaittiin olevan merkittävä vaikutus osallisuuden kokemiseen koulukontekstissa.
Yliopisto-opinnoissa kaikki haastateltavat kokivat kuuluvansa vahvasti oman demoryhmänsä yhteisöön, etenkin opintojen alkuvaiheessa. Demoryhmän koetulla tuttuudella ja ryhmähengellä huomattiin olevan vaikutusta osallistumiseen oppitunneilla. Myös yliopistossa koettu opiskelijan autonomia ja opettajien joustavuus tuki kokemusta osallisuudesta.
Haastateltavien omat positiiviset osallisuuden kokemukset ohjasivat heidän haluaan luoda osallisuutta myös tulevassa työssään. Negatiivisetkin kokemukset toimivat motivoivina tekijöinä lisätä osallisuutta monipuolisesti tulevassa opettajan työssä.
Konkreettisia keinoja yhteisöllisyyden näkökulmasta, joilla osallistujat haluaisivat lisätä osallisuutta opettajana oli oppilaiden kuunteleminen, ryhmäyttäminen ja oppilaantuntemus. Vaikuttamisen näkökulmasta keinoiksi nousi esille oppilaiden vaikutusmahdollisuuksien ja valinnanvapauden lisääminen esimerkiksi oppilaiden työskentelymuodoissa. Merkittävänä tutkimustuloksena oli, että luokanopettajaopiskelijat haluavat olla itse helposti lähestyttäviä, turvallisia opettajia.
Tutkimustulokset tukevat aiempaa osallisuuden tutkimusta. Osallisuudella on vaikutus ihmisen hyvinvointiin ja elämän eri osa-alueisiin, jonka merkitys näkyy myös koulukontekstissa. Opettaja voi toimillaan vaikuttaa oppilaiden kokemaan osallisuuden kokemuksiin monin eri tavoin. Etenkin luokanopettajaopiskelijoiden osallisuuden tutkimusta voitaisiin vielä jatkaa, sillä heillä on olennainen rooli lasten osallisuuden kokemusten muotoutumisessa. Jatkotutkimusta voitaisiin toteuttaa kvantitatiivisella tutkimusotteella, jolloin otanta olisi suurempi.