Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa
Lehtonen, Jalmiina; Palletvuori, Nea (2024-05-07)
Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa
Lehtonen, Jalmiina
Palletvuori, Nea
(07.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051430271
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051430271
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee, miten sukupuolisensitiivinen lähestymistapa vaikuttaa lasten sukupuoliroolien muodostumiseen varhaiskasvatuksessa ja millaisia käytänteitä voidaan hyödyntää sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi jo varhaisessa iässä.
Tutkimusmenetelmänä käytimme integroivaa kirjallisuuskatsausta, jossa analysoimme laajasti jo olemassa olevia akateemisia tutkimuksia ja käytäntöjä sukupuolisensitiivisyydestä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Analyysin apuna käytimme aineistolähtöistä teemoittelua. Jaoimme aineistot neljään eri teemaan, jotka olivat yhteiskunnalliset ja kulttuuriset kontekstit, pedagogiset strategiat ja käytännöt, poliittiset ja hallinnolliset näkökulmat, sekä lasten sukupuoliroolien muodostuminen ja sukupuolisensitiivisen kasvatuksen vaikutukset.
Kirjallisuuskatsauksessa mukana olleet tutkimukset osoittavat, että sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus edistää lasten yksilöllisyyden tunnustamista ja tukemista, vähentää
sukupuolistereotypioita ja rohkaisee lapsia tutkimaan monipuolisesti erilaisia kiinnostuksen kohteita ja toimintatapoja sukupuolesta riippumatta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sukupuolisensitiivisen varhaiskasvatuksen käytänteet vaativat opettajilta sekä sukupuolitietoisuutta että valmiuksia sukupuolistereotypioiden kriittiseen tarkasteluun ja niiden aktiiviseen purkamiseen.
Johtopäätöksenä esitämme, että sukupuolisensitiivisen lähestymistavan integroiminen varhaiskasvatuksen käytänteisiin ja opetussuunnitelmiin on keskeistä sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi. Se vaatii jatkuvaa koulutusta ja tietoisuuden lisäämistä sukupuolten moninaisuudesta ja tasa-arvon periaatteista sekä opettajien että lasten ja heidän perheidensä keskuudessa.
Tutkimusmenetelmänä käytimme integroivaa kirjallisuuskatsausta, jossa analysoimme laajasti jo olemassa olevia akateemisia tutkimuksia ja käytäntöjä sukupuolisensitiivisyydestä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Analyysin apuna käytimme aineistolähtöistä teemoittelua. Jaoimme aineistot neljään eri teemaan, jotka olivat yhteiskunnalliset ja kulttuuriset kontekstit, pedagogiset strategiat ja käytännöt, poliittiset ja hallinnolliset näkökulmat, sekä lasten sukupuoliroolien muodostuminen ja sukupuolisensitiivisen kasvatuksen vaikutukset.
Kirjallisuuskatsauksessa mukana olleet tutkimukset osoittavat, että sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus edistää lasten yksilöllisyyden tunnustamista ja tukemista, vähentää
sukupuolistereotypioita ja rohkaisee lapsia tutkimaan monipuolisesti erilaisia kiinnostuksen kohteita ja toimintatapoja sukupuolesta riippumatta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sukupuolisensitiivisen varhaiskasvatuksen käytänteet vaativat opettajilta sekä sukupuolitietoisuutta että valmiuksia sukupuolistereotypioiden kriittiseen tarkasteluun ja niiden aktiiviseen purkamiseen.
Johtopäätöksenä esitämme, että sukupuolisensitiivisen lähestymistavan integroiminen varhaiskasvatuksen käytänteisiin ja opetussuunnitelmiin on keskeistä sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi. Se vaatii jatkuvaa koulutusta ja tietoisuuden lisäämistä sukupuolten moninaisuudesta ja tasa-arvon periaatteista sekä opettajien että lasten ja heidän perheidensä keskuudessa.