Ajoneuvojen varaosien kysynnän ennustaminen
Sipiläinen, Esko (2024-05-07)
Ajoneuvojen varaosien kysynnän ennustaminen
Sipiläinen, Esko
(07.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051430208
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051430208
Tiivistelmä
Varaosien saatavuudella on suuri vaikutus asennetun laitekannan tehokkaaseen käyttöön: ilman
nopeaa varaosatoimitusta laiteseisokit pitenevät, ja kerrannaisvaikutukset voivat olla suuria.
Kriittisten osien toimitusvaikeudet saattavat esimerkiksi pysäyttää kokonaisia tuotantolaitoksia
tai lamauttaa kuljetuksia. Varaosavarastoinnin tarkoituksena on minimoida laiteseisokkeja
varmistamalla tarvittavien osien saatavuus. Haasteena on löytää oikea tasapaino varaosien
saatavuuden ja niiden varastointikustannusten välillä. Kysynnän ennustamisella on iso merkitys
tehokkaalle varastonhallinnalle sekä siitä aiheutuvien kustannusten hallinnalle.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia, miten ajoneuvojen varaosien kysyntää
voidaan ennustaa. Tutkielma tarkastelee kysynnän ennustamisen menetelmiä, ajoneuvojen
varaosien erityispiirteitä, niiden ennustamisen haasteita ja niiden ennustamiseen kehitettyjä
menetelmiä. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena.
Tutkielma jakautuu kolmeen pääosaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään kysynnän
ennustamisen teoriaa ja esitellään yleisiä kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia ennustemenetelmiä.
Toisessa osassa tarkastellaan ajoneuvojen varaosien kysynnän ennustamisen haasteita keskittyen
tutkielman kannalta merkityksellisiin näkökulmiin. Kolmannessa osassa esitellään varaosien
kysynnän ennustamiseen kehitettyjä ja siihen soveltuvia ennustemenetelmiä. Näistä
menetelmistä keskitytään epäsäännöllisen kysynnän parametrisiin menetelmiin, WSSmenetelmään ja asennetun laitekannan tietoa hyödyntäviin menetelmiin.
Tutkielmassa havaittiin, että ajoneuvojen varaosien kysynnän ennustamisen haasteena on
epäsäännölliset kysyntäkuviot, varaosien vanhentuminen ja niiden suuri lukumäärä sekä
varaosien kysynnän luonne. Tutkielman perusteella voidaan todeta varaosien kysynnän
ennustamiseen suunniteltujen ennustemenetelmien antavan tarkempia tuloksia kuin
yksinkertaiset aikasarjamenetelmät. Tämän lisäksi myös asennetun laitekannan tietojen
hyödyntämisestä varaosien ennustamisessa on selvää näyttöä etenkin laitekannan koon
vaihdellessa. Kuitenkin empiirinen näyttö eri varaosien ennustamismenetelmien keskinäisestä
suorituskyvystä on vaihtelevaa, ja lisää empiiristä tutkimusta aiheesta tarvitaan. Tämän lisäksi
tutkielman perusteella ennustamismenetelmän valinnassa on punnittava ennustetarkkuutta ja
ennustamisen edellyttämää tietotaitoa ja kustannuksia.
nopeaa varaosatoimitusta laiteseisokit pitenevät, ja kerrannaisvaikutukset voivat olla suuria.
Kriittisten osien toimitusvaikeudet saattavat esimerkiksi pysäyttää kokonaisia tuotantolaitoksia
tai lamauttaa kuljetuksia. Varaosavarastoinnin tarkoituksena on minimoida laiteseisokkeja
varmistamalla tarvittavien osien saatavuus. Haasteena on löytää oikea tasapaino varaosien
saatavuuden ja niiden varastointikustannusten välillä. Kysynnän ennustamisella on iso merkitys
tehokkaalle varastonhallinnalle sekä siitä aiheutuvien kustannusten hallinnalle.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia, miten ajoneuvojen varaosien kysyntää
voidaan ennustaa. Tutkielma tarkastelee kysynnän ennustamisen menetelmiä, ajoneuvojen
varaosien erityispiirteitä, niiden ennustamisen haasteita ja niiden ennustamiseen kehitettyjä
menetelmiä. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena.
Tutkielma jakautuu kolmeen pääosaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään kysynnän
ennustamisen teoriaa ja esitellään yleisiä kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia ennustemenetelmiä.
Toisessa osassa tarkastellaan ajoneuvojen varaosien kysynnän ennustamisen haasteita keskittyen
tutkielman kannalta merkityksellisiin näkökulmiin. Kolmannessa osassa esitellään varaosien
kysynnän ennustamiseen kehitettyjä ja siihen soveltuvia ennustemenetelmiä. Näistä
menetelmistä keskitytään epäsäännöllisen kysynnän parametrisiin menetelmiin, WSSmenetelmään ja asennetun laitekannan tietoa hyödyntäviin menetelmiin.
Tutkielmassa havaittiin, että ajoneuvojen varaosien kysynnän ennustamisen haasteena on
epäsäännölliset kysyntäkuviot, varaosien vanhentuminen ja niiden suuri lukumäärä sekä
varaosien kysynnän luonne. Tutkielman perusteella voidaan todeta varaosien kysynnän
ennustamiseen suunniteltujen ennustemenetelmien antavan tarkempia tuloksia kuin
yksinkertaiset aikasarjamenetelmät. Tämän lisäksi myös asennetun laitekannan tietojen
hyödyntämisestä varaosien ennustamisessa on selvää näyttöä etenkin laitekannan koon
vaihdellessa. Kuitenkin empiirinen näyttö eri varaosien ennustamismenetelmien keskinäisestä
suorituskyvystä on vaihtelevaa, ja lisää empiiristä tutkimusta aiheesta tarvitaan. Tämän lisäksi
tutkielman perusteella ennustamismenetelmän valinnassa on punnittava ennustetarkkuutta ja
ennustamisen edellyttämää tietotaitoa ja kustannuksia.