Lean-organisaatioiden suorituskyvyn mittaaminen ei-taloudellisilla mittareilla
Joutsiniemi, Ilmo (2024-05-07)
Lean-organisaatioiden suorituskyvyn mittaaminen ei-taloudellisilla mittareilla
Joutsiniemi, Ilmo
(07.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051430220
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051430220
Tiivistelmä
Lean-filosofia on nykypäivän yksi tunnetuimmista toimintastrategioista, jonka päätavoitteena on luoda arvoa asiakkaille minimoimalla prosesseissa esiintyvää hukkaa. Leanin suosio on kasvanut organisaatioiden keskuudessa viime vuosikymmeninä, sillä se tarjoaa kehyksen, jonka avulla organisaatiot voivat tehostaa toimintaansa keskittymällä jatkuvaan parantamiseen. Jatkuva parantaminen on prosessi, jossa organisaatio pyrkii systemaattisesti ja toistuvasti parantamaan prosessejaan, tuotteitaan, ja palveluitaan. Sen avulla organisaatiot voivat reagoida nopeasti muuttuviin markkinatilanteisiin ja asiakkaiden tarpeisiin, parantaa työntekijöiden tyytyväisyyttä ja lisätä tuottavuutta.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia, miten ei-taloudelliset mittarit tukevat leanin käyttöönottoa organisaatioissa ja edistävät leanin mukaista jatkuvaa parantamista. Tutkielmassa tarkastellaan, kuinka ei-taloudelliset mittarit auttavat organisaatioita seuraamaan ja arvioimaan leanin periaatteiden toteutumista käytännössä, ja miten ne auttavat tunnistamaan kehityskohteita ja parantamaan suorituskykyä.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa on tarkasteltu aiheeseen liittyvää akateemista kirjallisuutta ja tutkimuksia. Kirjallisuuskatsauksessa on keskitytty erityisesti siihen, miten organisaatiot ovat soveltaneet ei-taloudellisia mittareita leanin käyttöönotossa ja jatkuvan parantamisen edistämisessä. Tutkimustulokset osoittavat, että ei-taloudelliset mittarit ovat keskeisessä roolissa leanin onnistuneessa käyttöönotossa ja sen mukaisen jatkuvan parantamisen edistämisessä. Ei-taloudelliset mittarit mahdollistavat organisaatioiden suorituskyvyn monipuolisen arvioinnin ja keskittymisen leanin ydinarvoihin, kuten asiakasarvon maksimointiin ja hukan minimointiin.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia, miten ei-taloudelliset mittarit tukevat leanin käyttöönottoa organisaatioissa ja edistävät leanin mukaista jatkuvaa parantamista. Tutkielmassa tarkastellaan, kuinka ei-taloudelliset mittarit auttavat organisaatioita seuraamaan ja arvioimaan leanin periaatteiden toteutumista käytännössä, ja miten ne auttavat tunnistamaan kehityskohteita ja parantamaan suorituskykyä.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa on tarkasteltu aiheeseen liittyvää akateemista kirjallisuutta ja tutkimuksia. Kirjallisuuskatsauksessa on keskitytty erityisesti siihen, miten organisaatiot ovat soveltaneet ei-taloudellisia mittareita leanin käyttöönotossa ja jatkuvan parantamisen edistämisessä. Tutkimustulokset osoittavat, että ei-taloudelliset mittarit ovat keskeisessä roolissa leanin onnistuneessa käyttöönotossa ja sen mukaisen jatkuvan parantamisen edistämisessä. Ei-taloudelliset mittarit mahdollistavat organisaatioiden suorituskyvyn monipuolisen arvioinnin ja keskittymisen leanin ydinarvoihin, kuten asiakasarvon maksimointiin ja hukan minimointiin.