Kuluttajaluottamus : Luottamusindikaattorien käyttö talouden ennakoinnissa
Luukkala, Elle (2024-05-07)
Kuluttajaluottamus : Luottamusindikaattorien käyttö talouden ennakoinnissa
Luukkala, Elle
(07.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051531110
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051531110
Tiivistelmä
Kuluttajien luottamusta tutkitaan eri puolilla maailmaa osana kuluttajille toteutettavia kyselyjä. Kuluttajaluottamusindeksit kertovat ajankohtaista tietoa taloudesta sekä kuluttajien odotuksista, ja luottamusindikaattoreja käytetäänkin laajalti taloudellisessa ennustamisessa. Kuluttajien luottamuksen muutokset nousevat usein myös uutisotsikoihin ja ne herättävät keskustelua. Taloustieteessä on kuitenkin pitkään kiistelty siitä, pystyvätkö kuluttajien luottamusindeksit luotettavasti ennustamaan talouden suuntaa vai antavatko ne vain kuvan kuluttajien suhtautumisesta talouden nykytilaan.
Tässä tutkielmassa esitellään keskeisimmät tiedot kuluttajaluottamuksesta; miten kuluttajaluottamus syntyy, miten sitä mitataan ja millä tavoin kuluttajaluottamuksen ennustekykyä on tutkittu. Tutkielmassa perehdytään keskeiseen tutkimuskirjallisuuteen kuluttajaluottamuksen ympärillä, keskittyen erityisesti siihen, miten kuluttajien luottamusindikaattorin on todettu ennustavan talouden ilmiöitä. Tarkoituksena on koota yhteen taloustieteellisen tutkimuksen tuloksia siitä, voidaanko kuluttajaluottamusta hyödyntää talouden ennustamisessa ja kuinka hyvin kuluttajien luottamusindikaattori on historiassa onnistunut ennustamaan talouden muutoksia. Tutkielmassa tehdään myös katsaus kuluttajaluottamukseen Suomessa.
Tässä tutkielmassa esitellään keskeisimmät tiedot kuluttajaluottamuksesta; miten kuluttajaluottamus syntyy, miten sitä mitataan ja millä tavoin kuluttajaluottamuksen ennustekykyä on tutkittu. Tutkielmassa perehdytään keskeiseen tutkimuskirjallisuuteen kuluttajaluottamuksen ympärillä, keskittyen erityisesti siihen, miten kuluttajien luottamusindikaattorin on todettu ennustavan talouden ilmiöitä. Tarkoituksena on koota yhteen taloustieteellisen tutkimuksen tuloksia siitä, voidaanko kuluttajaluottamusta hyödyntää talouden ennustamisessa ja kuinka hyvin kuluttajien luottamusindikaattori on historiassa onnistunut ennustamaan talouden muutoksia. Tutkielmassa tehdään myös katsaus kuluttajaluottamukseen Suomessa.