Vastuullisuusraportointi yrityksen sidosryhmille : Raportoinnin laatutekijät
Wahlsten, Sakari (2024-05-07)
Vastuullisuusraportointi yrityksen sidosryhmille : Raportoinnin laatutekijät
Wahlsten, Sakari
(07.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051530912
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051530912
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsitellään sidosryhmäteoriaa ja vastuullisuusraportointia laadun näkökulmasta. Yritykset eivät toimi ympäristössään yksin, vaan niiden toimintaan vaikuttavat sidosryhmät ja yritys vaikuttaa sen ympärillä oleviin sidosryhmiin. Jotta yritys voi huomioida sidosryhmät tehokkaasti täytyy yrityksen ymmärtää keitä ne ovat. Kirjallisuudessa on havaittavissa selkeää jakautumista kapeaan ja laajaan näkökulmaan. Kapeassa näkökulmassa sidosryhmät valitaan jonkin ominaisuuden yleensä oikeutuksen kautta. Laajassa näkökulmassa sidosryhmiksi luokitellaan kaikki ne ryhmät, jotka voivat vaikuttaa yrityksen toimintaan ja ne ryhmät, joiden toimintaan yritys vaikuttaa. Strategisesti sidosryhmät ovat yritykselle tärkeitä, sillä ilman sidosryhmien tukea yrityksen toiminta ei voi jatkua. Jako primäärisiin ja sekundaarisiin sidosryhmiin voi helpottaa erilaisten sidosryhmien luonnetta. Primääriset ryhmät vaikuttavat suoraan yrityksen taloudelliseen prosessiin, kun sekundääriset ryhmät vaikuttavat siihen välillisesti. Yrityksien nähdään nykypäivä olevan vastuullisia taloudellisten asioiden lisäksi ympäristöllisistä ja sosiaalisista asioista. Vastuullisuusraportointi on prosessi, jonka avulla yritys voi purkaa vastuuvelvollisuuttaan sidosryhmille. Perinteisestä raportoinnista poiketen vastuullisuusraportointi ei ole yhtä säädeltyä ja standardoitua, vaikka säätely on vahvistunut viimevuosina. Vapaamuotoisuus ja vapaaehtoisuus vaikuttavat raporttien sisältöön ja laatuun. Keskeisiä vastuullisuusraportoinnin laatuun vaikuttavia tekijöitä ovat olennaisuus, rajaus, vastuuvelvollisuus, vertailtavuus ja varmennettavuus. Raportin sisällön laatuun vaikuttavat myös tiedon tarkkuus, tasapaino, selkeys, luotettavuus, sidosryhmien osallistaminen ja oikea-aikaisuus. Erityisesti sidosryhmien kannalta merkityksellistä on kuinka paljon yritys osallistaa sidosryhmiä ja antaa heille valtaa sekä se, miten yritys valitsee olennaiset asiat raportin kannalta. Tutkielma on toteutettu käsiteanalyyttisenä kirjallisuuskatsauksena, joka pohjautuu aiempiin tutkimuksiin aiheesta. Aineistoa on kerätty taloustieteen tietokannoista, kuten Business Source Complete, ABI/INFORM Collection ja EconLit, jonka lisäksi Turun Yliopiston käytössä olevasta Volter-tietokannasta. Käytetyt lähteet ovat pääosin englanninkielisiä kirjoja, tutkimuksia, artikkeleita tai kokoelmateoksia. Tutkielman johtopäätöksien mukaan sidosryhmien valinnalla ja raportointitavalla on suuri vaikutus sidosryhmien kokemaan raportoinnin laatuun.