Merkittäviä onnistumisisa ja huomionarvoisia haasteita : Ammatillisten opinto-ohjaajien käsityksiä oppivelvollisuuden laajentamisesta ammatillisessa koulutuksessa
Salminen, Susanna (2024-05-08)
Merkittäviä onnistumisisa ja huomionarvoisia haasteita : Ammatillisten opinto-ohjaajien käsityksiä oppivelvollisuuden laajentamisesta ammatillisessa koulutuksessa
Salminen, Susanna
(08.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051631703
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051631703
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ammatillisten opinto-ohjaajien käsityksiä oppivelvollisuuden laajentamisen onnistumisesta koulutuspoliittisena uudistuksena ja sitä, ovatko opinto-ohjaajat huomanneet opiskelijoiden opiskeluasenteissa muutoksia, jotka he pystyisivät yhdistämään oppivelvollisuuden laajentamiseen. Oppivelvollisuutta laajennettiin vuonna 2021 ulottumaan toisen asteen opintoihin ja oppivelvollisuus päättyy opiskelijan täyttäessä 18 vuotta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja haastateltavina toimivat neljä ammatillista opinto-ohjaajaa kahdesta eri oppilaitoksesta. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Ammatilliset opinto-ohjaajat kokivat oppivelvollisuuden laajentamisen tarpeellisena ja tasa-arvoistavana uudistuksena. Oppivelvollisuuden laajentaminen on parantanut opinto-ohjaajien ja laajemmin koko toisen asteen koulutusjärjestelmän toimintatapoja puuttua opiskelijan opintoja koskeviin ongelmiin ja on opinto-ohjaajien kokemuksen mukaan vähentänyt opiskelijoiden opintojen keskeytyksiä. Oppivelvollisuuden laajentamista ei kuitenkaan pidetty täysin ongelmattomana muutoksena. Opinto-ohjaajien mukaan opiskelijoiden opintojen keskeyttäminen on opinto-ohjaajien mukaan vähentynyt, mutta oppilaitosten sisällä on huomattu opiskelijoiden alanvaihtojen lisääntyneen. Oppilaitosten sisäisten alanvaihtojen sujuvoituminen nähtiin hyödyllisenä muutoksena opiskelijan kannalta, mutta erityisesti haastavissa elämäntilanteissa olevat opiskelijat saattavat vaihtaa alaa usein, lopulta kuitenkaan kiinnittymättä opintoihin. Opinto-ohjaajat totesivat myös, että jos opiskelijalla on heikentynyt koulunkäyntikyky, on oppivelvollisuudesta hankala pitää kiinni. Myös opetus- ja ohjausresurssit koettiin ajoittain riittämättömiksi. Opinto-ohjaajat kertoivat erityisammattiopistojen opiskelijapaikkojen vähäisyydestä ja vastuuopettajien kasvaneesta työmäärästä. Opiskelijoiden asenteissa opinto-ohjaajat eivät olleet havainneet merkittävää muutosta. Oppivelvollisuus nähtiin opiskelijalle turvaa tuovana tekijänä. Oppivelvollisuuden laajentaminen on auttanut puuttumaan huonosti voivien nuorten elämäntilanteisiin tehokkaammalla tavalla. Opinto-ohjaajilla oli kokemuksia väliintuloista, jotka eivät ennen oppivelvollisuuden laajentamista olisi olleet mahdollisia.