Arvosijoittaminen sijoitusstrategiana : Arvo-osakkeiden valinta tunnuslukujen avulla
Lehtinen, Väinö (2024-05-08)
Arvosijoittaminen sijoitusstrategiana : Arvo-osakkeiden valinta tunnuslukujen avulla
Lehtinen, Väinö
(08.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051732130
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051732130
Tiivistelmä
Tutkielmassa käsitellään arvosijoittamisen sijoitusstrategiaa ja selvitetään tunnuslukupohjaisen
arvosijoittamisen vaikutusta osakevalintaan. Arvosijoittamisen strategiaa käsitellään avaamalla
tärkeitä rahoitusteorioita, joiden avulla voidaan perustella arvosijoittamisen toimintaa, kuten
mahdollisia ylituottoja sekä arvo-osakkeiden löytämistä markkinoilta tunnuslukujen avulla.
Tutkielmassa painotetaan kolmea tunnuslukua P/E-luku, P/B-luku ja osinkotuotto.
Sijoittajien tavoitteena on saada sijoituksillaan mahdollisimman hyviä tuottoja verrattuna riskiin.
Arvosijoittamisen ylituotot ja mahdollisuudet pohjautuvat ajatukseen, ettei tehokkaiden
markkinoiden hypoteesi toteudu markkinoilla vahvojen ehtojen mukaisesti, joten markkinoilta
voidaan tunnuslukuanalyysien avulla löytää aliarvostettuja osakkeita. Tehokkaiden markkinoiden
hypoteesin mukaan muutokset markkinahinnoissa johtuvat satunnaiskulusta, jolloin tulevia
hintoja ei voida ennustaa. Sijoitusportfolion rakentamista sekä riskisyyttä käsitellään modernin
portfolioteorian sekä CAP-mallin avulla.
Arvosijoittamisen sijoitusstrategian tarkoituksena on sijoittaa aliarvostettuihin osakkeisiin ja
saada ylituottoa ilman riskitason nousemista osakkeen hinnan palatessa oikealle arvostustasolleen
pitkällä ajanjaksolla. Osakkeiden arvostustasoja voidaan mitata tunnuslukujen avulla ja
yhdistelemällä niistä saatavia arvoa. Tätä kautta voidaan löytää osakemarkkinoilta arvo-
osakkeita. Tutkielmassa annetaan myös kritiikkiä tunnuslukukohtaisesti ja avataan myös niiden
mahdollisia ongelmakohtia sijoituspäätöksiä tehdessä.
Tutkielmassa perustellaan arvosijoittamisen eri aiheita historiallisten tutkimusten avulla. Arvo-
sijoittamista on tutkittu paljon ja on pystytty todistamaan historiallisia ylituottoja verrattaessa
arvo-osakkeita kasvuosakkeisiin lukuisilla eri markkinoilla ympäri maailmaa.
arvosijoittamisen vaikutusta osakevalintaan. Arvosijoittamisen strategiaa käsitellään avaamalla
tärkeitä rahoitusteorioita, joiden avulla voidaan perustella arvosijoittamisen toimintaa, kuten
mahdollisia ylituottoja sekä arvo-osakkeiden löytämistä markkinoilta tunnuslukujen avulla.
Tutkielmassa painotetaan kolmea tunnuslukua P/E-luku, P/B-luku ja osinkotuotto.
Sijoittajien tavoitteena on saada sijoituksillaan mahdollisimman hyviä tuottoja verrattuna riskiin.
Arvosijoittamisen ylituotot ja mahdollisuudet pohjautuvat ajatukseen, ettei tehokkaiden
markkinoiden hypoteesi toteudu markkinoilla vahvojen ehtojen mukaisesti, joten markkinoilta
voidaan tunnuslukuanalyysien avulla löytää aliarvostettuja osakkeita. Tehokkaiden markkinoiden
hypoteesin mukaan muutokset markkinahinnoissa johtuvat satunnaiskulusta, jolloin tulevia
hintoja ei voida ennustaa. Sijoitusportfolion rakentamista sekä riskisyyttä käsitellään modernin
portfolioteorian sekä CAP-mallin avulla.
Arvosijoittamisen sijoitusstrategian tarkoituksena on sijoittaa aliarvostettuihin osakkeisiin ja
saada ylituottoa ilman riskitason nousemista osakkeen hinnan palatessa oikealle arvostustasolleen
pitkällä ajanjaksolla. Osakkeiden arvostustasoja voidaan mitata tunnuslukujen avulla ja
yhdistelemällä niistä saatavia arvoa. Tätä kautta voidaan löytää osakemarkkinoilta arvo-
osakkeita. Tutkielmassa annetaan myös kritiikkiä tunnuslukukohtaisesti ja avataan myös niiden
mahdollisia ongelmakohtia sijoituspäätöksiä tehdessä.
Tutkielmassa perustellaan arvosijoittamisen eri aiheita historiallisten tutkimusten avulla. Arvo-
sijoittamista on tutkittu paljon ja on pystytty todistamaan historiallisia ylituottoja verrattaessa
arvo-osakkeita kasvuosakkeisiin lukuisilla eri markkinoilla ympäri maailmaa.