Opettajan roolit työrauhan rakentamisessa : Kirjallisuuskatsaus
Montonen, Jasmin; Särmö, Suvi (2024-05-09)
Opettajan roolit työrauhan rakentamisessa : Kirjallisuuskatsaus
Montonen, Jasmin
Särmö, Suvi
(09.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052033277
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052033277
Tiivistelmä
Työrauhasta on keskusteltu peruskoulun alkuajoista saakka. Työrauhassa ilmenevät haasteet ovat olleet esillä julkisuudessa ja opettajat kokevat työrauhan rakentamisen aikaa vieväksi. Tässä tutkimuksessa tavoitteenamme on perehtyä niihin rooleihin, joissa opettaja toimii työrauhaa rakentaessaan ja tavoitteeseen pyrimme seuraavan tutkimuskysymyksen avulla: Millaisissa rooleissa opettaja toimii rakentaessaan työrauhaa? Toteutamme tutkimuksemme kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka avulla pyrimme jäsentämään kuvaa opettajan työrauhatehtävästä.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena syntyi neljä roolia, joissa opettaja toimii rakentaessaan työrauhaa. Rooleiksi muodostuivat häiriöihin puuttuja, pedagoginen asiantuntija, oppimisympäristön rakentaja sekä työrauhan rakentamisen oppija. Häiriöihin puuttujan roolissa työrauhan rakentuminen painottuu reaktiivisiin keinoihin ilmenneiden häiriöiden kitkemiseksi. Pedagoginen asiantuntijuus näyttäytyy taas kykynä hallita käytöstä, reflektoida omaa toimintaa ja edistää työrauhaa motivoivan opetuksen kautta. Oppimisympäristöä rakentaessaan opettaja rakentaa työrauhaa sekä fyysisten ratkaisujen että sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta. Opettaja voi toimia myös työrauhan rakentamisen oppijan roolissa rakentamalla työrauhaa koulutuksen, kokemuksen ja yhteistyön muotojen avulla.
Tutkimuksemme osoittaa, että opettajan työrauhan rakentamisen tehtävä on laaja ja moniulotteinen. Tulostemme perusteella voimme myös päätellä, että opettaja voi rakentaa työrauhaa eri tavoin työuransa aikana painottamalla eri rooleissa toimimista. Kirjallisuuden pohjalta ehdotamme, että opettajien työrauhan rakentamista tutkittaisiin jatkossa opettajien kokemusten ja käsitysten lisäksi myös yhä enemmän muita asetelmia, kuten havainnointia tai videointia hyödyntäen. Myös opettajankoulutuksen rooli jää kirjallisuudessa pieneksi, vaikka erityisesti uudet opettajat näyttäisivät tarvitsevan työkaluja työrauhan rakentamiseen.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena syntyi neljä roolia, joissa opettaja toimii rakentaessaan työrauhaa. Rooleiksi muodostuivat häiriöihin puuttuja, pedagoginen asiantuntija, oppimisympäristön rakentaja sekä työrauhan rakentamisen oppija. Häiriöihin puuttujan roolissa työrauhan rakentuminen painottuu reaktiivisiin keinoihin ilmenneiden häiriöiden kitkemiseksi. Pedagoginen asiantuntijuus näyttäytyy taas kykynä hallita käytöstä, reflektoida omaa toimintaa ja edistää työrauhaa motivoivan opetuksen kautta. Oppimisympäristöä rakentaessaan opettaja rakentaa työrauhaa sekä fyysisten ratkaisujen että sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta. Opettaja voi toimia myös työrauhan rakentamisen oppijan roolissa rakentamalla työrauhaa koulutuksen, kokemuksen ja yhteistyön muotojen avulla.
Tutkimuksemme osoittaa, että opettajan työrauhan rakentamisen tehtävä on laaja ja moniulotteinen. Tulostemme perusteella voimme myös päätellä, että opettaja voi rakentaa työrauhaa eri tavoin työuransa aikana painottamalla eri rooleissa toimimista. Kirjallisuuden pohjalta ehdotamme, että opettajien työrauhan rakentamista tutkittaisiin jatkossa opettajien kokemusten ja käsitysten lisäksi myös yhä enemmän muita asetelmia, kuten havainnointia tai videointia hyödyntäen. Myös opettajankoulutuksen rooli jää kirjallisuudessa pieneksi, vaikka erityisesti uudet opettajat näyttäisivät tarvitsevan työkaluja työrauhan rakentamiseen.