Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä toimivasta sijaisuudesta
Ryyppä, Venla; Syrjämäki, Saana (2024-05-10)
Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä toimivasta sijaisuudesta
Ryyppä, Venla
Syrjämäki, Saana
(10.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052033620
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052033620
Tiivistelmä
Koulun arjessa tarvitaan varsin usein sijaisopettajia. Moni opettajaksi opiskeleva tekee opintojen ohessa sijaisuuksia. Tutkimuksessamme tutkimmekin luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä siitä, millaista on toimiva sijaistaminen ja mitkä tekijät tekevät sijaisuudesta toimivaa.
Laadullisen tutkimuksemme aineisto kerättiin kyselyn avulla. Kysely lähetettiin sekä Rauman, että Turun kampuksen luokanopettajaopiskelijoille. Kyselyssä vastaajille esitettiin yksi monikerroksinen kysymys, johon vastattiin avoimena kysymyksenä omien kokemusten perusteella. Aineisto analysoitiin koodaamalla yleiset tekijät teemoittain.
Tutkimuksen tuloksista keskeisiksi sijaisuuden toimivuutta määrittäviksi tekijöiksi nousivat ohjeistukseen, koulun käytänteisiin, henkilökunnan tukeen ja vuorovaikutukseen oppilaiden kanssa jakautuvia tekijöitä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ohjeiden selkeys ja työyhteisön tuki ovat merkittäviä tekijöitä toimivassa sijaisuudessa. Sijaiskansiolla saataisiin välitettyä sekä ohjeita, että tutustuttamaan sijainen koulun rutiineihin ja käytänteisiin. Toimivaan sijaisuuteen kuuluu myös kunnioittava vuorovaikutus opettajan ja oppilaiden välillä.
Laadullisen tutkimuksemme aineisto kerättiin kyselyn avulla. Kysely lähetettiin sekä Rauman, että Turun kampuksen luokanopettajaopiskelijoille. Kyselyssä vastaajille esitettiin yksi monikerroksinen kysymys, johon vastattiin avoimena kysymyksenä omien kokemusten perusteella. Aineisto analysoitiin koodaamalla yleiset tekijät teemoittain.
Tutkimuksen tuloksista keskeisiksi sijaisuuden toimivuutta määrittäviksi tekijöiksi nousivat ohjeistukseen, koulun käytänteisiin, henkilökunnan tukeen ja vuorovaikutukseen oppilaiden kanssa jakautuvia tekijöitä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ohjeiden selkeys ja työyhteisön tuki ovat merkittäviä tekijöitä toimivassa sijaisuudessa. Sijaiskansiolla saataisiin välitettyä sekä ohjeita, että tutustuttamaan sijainen koulun rutiineihin ja käytänteisiin. Toimivaan sijaisuuteen kuuluu myös kunnioittava vuorovaikutus opettajan ja oppilaiden välillä.