Abiturienttien jatko-opintosuunnitelmat ja näkemykset jatko-opintoihin hakeutumisesta
Antila, Kirsikka (2024-05-10)
Abiturienttien jatko-opintosuunnitelmat ja näkemykset jatko-opintoihin hakeutumisesta
Antila, Kirsikka
(10.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052134205
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052134205
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää abiturienttien jatko-opintosuunnitelmia ja näkemyksiä jatko-opintoihin hakeutumisesta. Abiturientit ovat viimeisen vuoden lukio-opiskelijoita, joille jatko-opintojen suunnittelu ja niihin hakeutuminen ovat ajankohtainen aihe. Lukiokoulutuksen aikainen suunnitelmallisuus ja ylioppilaskirjoituksissa menestyminen korostuvat vuonna 2020 käyttöönotetun opiskelijavalintauudistuksen myötä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin jatko-opintoihin siirtymistä lukiokoulutuksesta, jatko-opintoihin hakemista, jatko-opintojen suunnittelua, jatko-opintojen suunnitteluun liittyviä tekijöitä sekä jatko-opintoihin hakeutumiseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti. Tutkimuksen kohteena olivat abiturientit, eli 3. ja 4. vuoden lukio-opiskelijat. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kahdesta varsinaissuomalaisesta lukiosta tammi-helmikuussa 2024. Kyselylomakkeessa oli viisi avointa kysymystä jatko-opintosuunnitelmiin ja niihin hakeutumiseen liittyen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että suurimmalla osalla abiturienteista oli korkeakoulutukseen liittyviä jatko-opintosuunnitelmia, jotka painottuivat yliopistokoulutukseen. Abiturientit toivat monenlaisia suunnitelmiin vaikuttaneita tekijöitä esiin, joista kiinnostus korostui. Jatko-opintoihin hakeutumiseen liittyi monenlaisia ajatuksia ja tunteita abiturienteilla. Monet kokivat paineita jatko-opintoihin hakeutumisesta. Paineita koettiin useimmin itseltä, mutta myös perheeltä ja yhteiskunnalta. Vastauksissa korostuivat koulutukseen pääsyyn ja suunnitellun koulutusalan sopivuuteen liittyvät aiheet, minkä lisäksi vastauksissa näkyi myös jatko-opintojen aikaisen elämänvaiheen ja omien työllistymisnäkymien ajatteleminen. Jatko-opintojen aikaisen elämänvaiheen aloittaminen koettiin innostavana ja jännittävänä, mutta jatko-opintoihin hakeminen ja opiskelupaikan saaminen herättivät monissa kielteisiä tunteita, kuten epävarmuutta, ahdistusta, stressiä ja pelkoa.
Tulosten perusteella tutkimukseen osallistuneet abiturientit olivat pitkällä jatko-opintosuunnitelmissaan. Monet abiturienteista suunnittelivat hakeutuvansa yliopistokoulutukseen, ja kiinnostus oli keskeinen jatko-opintosuunnitelmiin vaikuttanut tekijä. Tulokset osoittivat, että jatko-opintoihin hakeutumisesta voidaan kokea paineita ja kielteisiä tunteita. Jatko-opintoihin jatkaminen suoraan lukiosta vaikutti olevan monelle abiturienteista tärkeä tavoite, johon saattoi liittyä odotuksia itseltä ja toisaalta itsen ulkopuolelta. Lisäksi tuloksista näkyi, että jatko-opintoihin hakeutuminen liittyi oman tulevaisuuden jäsentämiseen jatko-opintoihin pääsemisen, jatko-opintojen aikaisen elämänvaiheen ja työelämän osalta, joten omaa tulevaisuutta saatetaan pohtia myös varsin laajasti jatko-opintoihin hakeuduttaessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti. Tutkimuksen kohteena olivat abiturientit, eli 3. ja 4. vuoden lukio-opiskelijat. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kahdesta varsinaissuomalaisesta lukiosta tammi-helmikuussa 2024. Kyselylomakkeessa oli viisi avointa kysymystä jatko-opintosuunnitelmiin ja niihin hakeutumiseen liittyen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että suurimmalla osalla abiturienteista oli korkeakoulutukseen liittyviä jatko-opintosuunnitelmia, jotka painottuivat yliopistokoulutukseen. Abiturientit toivat monenlaisia suunnitelmiin vaikuttaneita tekijöitä esiin, joista kiinnostus korostui. Jatko-opintoihin hakeutumiseen liittyi monenlaisia ajatuksia ja tunteita abiturienteilla. Monet kokivat paineita jatko-opintoihin hakeutumisesta. Paineita koettiin useimmin itseltä, mutta myös perheeltä ja yhteiskunnalta. Vastauksissa korostuivat koulutukseen pääsyyn ja suunnitellun koulutusalan sopivuuteen liittyvät aiheet, minkä lisäksi vastauksissa näkyi myös jatko-opintojen aikaisen elämänvaiheen ja omien työllistymisnäkymien ajatteleminen. Jatko-opintojen aikaisen elämänvaiheen aloittaminen koettiin innostavana ja jännittävänä, mutta jatko-opintoihin hakeminen ja opiskelupaikan saaminen herättivät monissa kielteisiä tunteita, kuten epävarmuutta, ahdistusta, stressiä ja pelkoa.
Tulosten perusteella tutkimukseen osallistuneet abiturientit olivat pitkällä jatko-opintosuunnitelmissaan. Monet abiturienteista suunnittelivat hakeutuvansa yliopistokoulutukseen, ja kiinnostus oli keskeinen jatko-opintosuunnitelmiin vaikuttanut tekijä. Tulokset osoittivat, että jatko-opintoihin hakeutumisesta voidaan kokea paineita ja kielteisiä tunteita. Jatko-opintoihin jatkaminen suoraan lukiosta vaikutti olevan monelle abiturienteista tärkeä tavoite, johon saattoi liittyä odotuksia itseltä ja toisaalta itsen ulkopuolelta. Lisäksi tuloksista näkyi, että jatko-opintoihin hakeutuminen liittyi oman tulevaisuuden jäsentämiseen jatko-opintoihin pääsemisen, jatko-opintojen aikaisen elämänvaiheen ja työelämän osalta, joten omaa tulevaisuutta saatetaan pohtia myös varsin laajasti jatko-opintoihin hakeuduttaessa.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Nuori valintojen edessä. Koulun rooli yhdeksäsluokkalaisen jatko-opintojen suunnittelussa
Toivonen, Emili (Turun yliopisto, 27.09.2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on hahmottaa peruskoulun päättävien nuorten kokemuksia koulun tarjoamasta tuesta koskien uraa ja jatkokoulutusta. Tutkimuksen avulla on tarkoitus selvittää, saako koulusta ja oppilaanohjauksesta ... -
Jatko-opiskelijaelämää: Verkostoitumista ja vertaistukea tohtorikoulutettaville.
Lehmusjärvi Niina; Karppinen-Kummunmäki Henna