Kasvatustyön jakautuminen opettajien ja huoltajien välillä COVID-19 aikana
Peltonen, Vanessa (2024-05-10)
Kasvatustyön jakautuminen opettajien ja huoltajien välillä COVID-19 aikana
Peltonen, Vanessa
(10.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052134030
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052134030
Tiivistelmä
rilaiset uudenlaiset tilanteet, kuten pandemiat tuottavat aina haasteita opetuksen järjestämisessä. COVID-19 pandemia oli esimerkki siitä, että kaikkiin uusiin tilanteisiin ei voida valmistautua etukäteen. COVID-19 pandemia siirsi pienet lapset esi- ja alkuopetuksesta etäopetukseen. Opettajille siirtyi suuri vastuu, siitä miten pystyy havainnoimaan etäyhteyden välillä lasten oppimista ja tuen tarpeita. Samoin huoltajien vastuu lasten huolehtimisesta kasvoi huomattavasti. 6–8-vuotiaat lapset ovat siinä iässä vielä, että he tarvitsevat paljon tukea oppimisessa ja tehtävien teossa. Nyt vastuu opetuksesta siirtyi osittain opettajilta huoltajille etäopetuksen siirtyessä.
Tutkielman tarkoitus oli selvittää esi- ja alkuopetuksen ikäisten lasten huoltajien kokemuksia COVID-19 pandemian aikaisesta opetuksesta sekä selvittää miten opettajat ovat kokeneet etäopetuksen järjestämisen. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Miten COVID-19 vaikutti opetuksen järjestämiseen. Ja miten huoltajat kokivat pandemia aikaisen vastuun oman lapsensa oppimisesta?
Tutkielman tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kyselytutkimuksella. Tutkimukseen osallistuivat, sekä huoltajat että opettajat. Aineiston analyysi tehtiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysi kriteereitä noudattaen. Tutkimukseen osallistui yhteensä 27 ihmistä. Vastausmäärät jakautuivat seuraavasti: huoltajia oli 10 ja opettajia 17.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille opettajan suuri merkitys opetuksen järjestämisessä, opetuksen suunnittelun tärkeys, kodin merkitys lapsen oppimisen polulla, opettajan oma asenne ja mielenkiinto uusia opetusvälineitä kohtaan, sekä kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Tutkielman tarkoitus oli selvittää esi- ja alkuopetuksen ikäisten lasten huoltajien kokemuksia COVID-19 pandemian aikaisesta opetuksesta sekä selvittää miten opettajat ovat kokeneet etäopetuksen järjestämisen. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Miten COVID-19 vaikutti opetuksen järjestämiseen. Ja miten huoltajat kokivat pandemia aikaisen vastuun oman lapsensa oppimisesta?
Tutkielman tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kyselytutkimuksella. Tutkimukseen osallistuivat, sekä huoltajat että opettajat. Aineiston analyysi tehtiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysi kriteereitä noudattaen. Tutkimukseen osallistui yhteensä 27 ihmistä. Vastausmäärät jakautuivat seuraavasti: huoltajia oli 10 ja opettajia 17.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille opettajan suuri merkitys opetuksen järjestämisessä, opetuksen suunnittelun tärkeys, kodin merkitys lapsen oppimisen polulla, opettajan oma asenne ja mielenkiinto uusia opetusvälineitä kohtaan, sekä kodin ja koulun välinen yhteistyö.