The National Film Industry as a Component of National Identity and Nation Branding
Holma, Minttu (2024-05-10)
The National Film Industry as a Component of National Identity and Nation Branding
Holma, Minttu
(10.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052134017
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052134017
Tiivistelmä
Movies are a significant part of popular culture. They can be effective in communicating aspects
of a nation through their audiovisual and story-driven nature. This both connects the nation
internally and spreads the narrative across borders. From a nation branding perspective, movies
can be a valuable asset if used correctly because they are a widespread form of media and easily
approachable. The main research questions that this thesis aims to answer is how a national film
industry contributes to a country’s national brand, and, further, how it can bridge the gap between
nation branding and national identity.
The findings of this thesis conclude that nations can use movies to effectively communicate five
dimensions of their brand: people, environment, culture, history, and politics. Emotionally
charged pieces of media, such as movies, offer viewers relatable characters, engaging stories, and
new points of view. As transportation theory suggests, the more immersed a viewer is, the easier
it is for the story to alter their attitudes, ideas, and values. Additionally, it has been found that the
piece of media does not necessarily need to elicit positive emotions for the acceptance of
presented attitudes to take place. This also supports the notion that movies are effective tools of
nation branding. Elokuvat ovat keskeinen osa populaarikulttuuria. Niiden audiovisuaalinen ja tarinakeskeinen
luonne voi tehdä niistä tehokkaita kansakunnan eri osa-alueiden näyttämisessä, mikä sekä
yhdistää kansaa, että jakaa tietoa muihin maihin. Kansallisen brändäyksen näkökulmasta elokuvat
voivat olla oikein käytettynä tehokas työkalu, sillä ne ovat helposti lähestyttäviä ja
nykyteknologian ansiosta saatavilla laajoille yleisöille. Tämä tutkielma pyrkii vastaamaan siihen,
miten kansallinen elokuvateollisuus osallistuu kansallisen brändin rakentamiseen, ja miten se
yhdistää kansallisen brändäyksen ja kansallisidentiteetin.
Tutkimustulokset osoittavat, että elokuvissa välittyy viisi eri kansakunnan osa-aluetta: ihmiset,
ympäristö, kulttuuri, historia ja politiikka. Tunnepitoiset elokuvat tarjoavat katsojille
samaistuttavia hahmoja, mielenkiintoisia tarinoita ja uusia näkökulmia. Transportaatioteorian
mukaan tarinassa esitetyt asenteet, ideat ja arvot omaksutaan helpommin, kun tarinan kokija
eläytyy siihen vahvasti. Nykyisen tutkimustiedon valossa näyttää myös siltä, että tarinan
herättämien tunteiden ei tarvitse olla välttämättä positiivisia haluttujen asenteiden välittymiseksi.
Myös tämä tukee elokuvien tehokkuutta kansallisen brändäyksen työkaluina.
of a nation through their audiovisual and story-driven nature. This both connects the nation
internally and spreads the narrative across borders. From a nation branding perspective, movies
can be a valuable asset if used correctly because they are a widespread form of media and easily
approachable. The main research questions that this thesis aims to answer is how a national film
industry contributes to a country’s national brand, and, further, how it can bridge the gap between
nation branding and national identity.
The findings of this thesis conclude that nations can use movies to effectively communicate five
dimensions of their brand: people, environment, culture, history, and politics. Emotionally
charged pieces of media, such as movies, offer viewers relatable characters, engaging stories, and
new points of view. As transportation theory suggests, the more immersed a viewer is, the easier
it is for the story to alter their attitudes, ideas, and values. Additionally, it has been found that the
piece of media does not necessarily need to elicit positive emotions for the acceptance of
presented attitudes to take place. This also supports the notion that movies are effective tools of
nation branding.
luonne voi tehdä niistä tehokkaita kansakunnan eri osa-alueiden näyttämisessä, mikä sekä
yhdistää kansaa, että jakaa tietoa muihin maihin. Kansallisen brändäyksen näkökulmasta elokuvat
voivat olla oikein käytettynä tehokas työkalu, sillä ne ovat helposti lähestyttäviä ja
nykyteknologian ansiosta saatavilla laajoille yleisöille. Tämä tutkielma pyrkii vastaamaan siihen,
miten kansallinen elokuvateollisuus osallistuu kansallisen brändin rakentamiseen, ja miten se
yhdistää kansallisen brändäyksen ja kansallisidentiteetin.
Tutkimustulokset osoittavat, että elokuvissa välittyy viisi eri kansakunnan osa-aluetta: ihmiset,
ympäristö, kulttuuri, historia ja politiikka. Tunnepitoiset elokuvat tarjoavat katsojille
samaistuttavia hahmoja, mielenkiintoisia tarinoita ja uusia näkökulmia. Transportaatioteorian
mukaan tarinassa esitetyt asenteet, ideat ja arvot omaksutaan helpommin, kun tarinan kokija
eläytyy siihen vahvasti. Nykyisen tutkimustiedon valossa näyttää myös siltä, että tarinan
herättämien tunteiden ei tarvitse olla välttämättä positiivisia haluttujen asenteiden välittymiseksi.
Myös tämä tukee elokuvien tehokkuutta kansallisen brändäyksen työkaluina.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Serbia's exit and Guča Trumpet Festivals as micro-national spaces: between nation building and nation branding
Jelena Gligorijević
Studies on popular culture series<p></p><p> <i>This chapter deals with issues of Serbian national identity articulation in post-Milošević Serbia by using two major and conceptually disparate Serbian music festivals as case studies. Drawing largely on ... -
Comisión Nacional de Nombres Geográficos 2000. Diccionario Geográfico de Cuba. La Habana: Oficina Nacional de Hidrografía y Geodesia. = [National Commission of Geographical Names 2000. Geographical Dictionary of Cuba. Havana: National Office of Hydrography and Geodesy]
Allen Adianys Collazo<p>Kirja-arvostelu</p>