Sidosryhmien odotukset yhteiskuntavastuusta toimittajan valinnassa
Lainio, Nenna-Emilia (2024-05-10)
Sidosryhmien odotukset yhteiskuntavastuusta toimittajan valinnassa
Lainio, Nenna-Emilia
(10.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052234492
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052234492
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on yrityksen sidosryhmien yhteiskuntavastuuseen liittyviin odotuksiin vastaaminen toimittajan valinnan kautta. Yhteiskuntavastuun merkitys on korostunut yhteiskunnassa, ja yritysten on yhä tärkeämpää löytää keinoja toteuttaa yhteiskuntavastuuta laajasti omassa toiminnassaan. Yhteiskuntavastuun toteuttaminen edellyttää sen huomioimista kaikissa yrityksen toiminnoissa, niin myös toimittajan valinnassa. Samalla sidosryhmien odotukset yritysten yhteiskuntavastuuta kohtaan kasvavat ja näihin odotuksiin vastaaminen on yhä kriittisempää, sillä sidosryhmät ovat tärkeitä yritykselle. Tämä tutkielma tarjoaa markkinointitieteelle sekä yrityksille tärkeää tietoa aiheesta vastatessaan tutkimuskysymykseen: Miten yrityksen sidosryhmien odotukset yhteiskuntavastuusta näkyvät toimittajan valinnassa?
Tutkielmassa hyödynnetään tutkimusmetodina narratiivista kirjallisuuskatsausta, minkä pohjalta tarkastellaan tutkielman tutkimuskysymyksen ja rajauksen mukaista kirjallisuutta. Kirjallisuuskatsauksen luomiseen hyödynnetään niin teoreettisia journaaliartikkeleja kuin kirjoja, muun muassa suhdemarkkinoinnin sekä vastuullisen markkinoinnin aiheista. Tutkielmassa selvitettiin sidosryhmien yhteyttä ja merkitystä yritykselle. Tutkielmassa keskityttiin erityisesti yritystä lähimpänä oleviin sidosryhmiin, asiakkaisiin ja työntekijöihin. Tutkielma avaa taustoja sille, miksi sidosryhmät asettavat odotuksia yrityksen yhteiskuntavastuuseen liittyen sekä miten näihin odotuksiin tulisi vastata. Toimittajan valinta tunnistettiin merkittävänä keinona vastata sidosryhmien asettamiin yhteiskuntavastuuseen liittyviin odotuksiin, sillä toimittajan merkitys ostajayrityksen kannalta on tärkeä.
Johtopäätöksissä todettiin, että vastatakseen sidosryhmiensä asettamiin odotuksiin yhteiskuntavastuusta, yrityksen on huomioitava yhteiskuntavastuu ja toimittava sen mukaan kaikissa sen toiminnoissa, niin myös toimittajan valinnassa. Jotta yhteiskuntavastuu toteutuisi toimittajan valinnassa, tulisi toimittajan valintaan suhtautua yrityksen strategisena valintana. Lisäksi toimittajan valinnan keskeinen merkitys yrityksen toimintona tulisi ymmärtää. Toimittajan valinta ei siis voi olla muista yrityksen toiminnoista erillinen, vaan sen tulisi olla muiden toimintojen kanssa samassa linjassa ja tukea yrityksen tavoitteiden saavuttamista. Sidosryhmien yhteiskuntavastuuseen liittyviin odotuksiin vastaaminen puolestaan on kannattavaa, sillä se tukee pitkien ja molempia osapuolia hyödyttävien sidosryhmäsuhteiden muodostamista. Näiden teoreettisten johtopäätösten perusteella yritysten tulisi keskittyä sidosryhmien yhteiskuntavastuuseen liittyviin odotuksiin vastaamiseen sekä toimittajan valinnan strategiseen toteuttamiseen.
Tutkielmassa hyödynnetään tutkimusmetodina narratiivista kirjallisuuskatsausta, minkä pohjalta tarkastellaan tutkielman tutkimuskysymyksen ja rajauksen mukaista kirjallisuutta. Kirjallisuuskatsauksen luomiseen hyödynnetään niin teoreettisia journaaliartikkeleja kuin kirjoja, muun muassa suhdemarkkinoinnin sekä vastuullisen markkinoinnin aiheista. Tutkielmassa selvitettiin sidosryhmien yhteyttä ja merkitystä yritykselle. Tutkielmassa keskityttiin erityisesti yritystä lähimpänä oleviin sidosryhmiin, asiakkaisiin ja työntekijöihin. Tutkielma avaa taustoja sille, miksi sidosryhmät asettavat odotuksia yrityksen yhteiskuntavastuuseen liittyen sekä miten näihin odotuksiin tulisi vastata. Toimittajan valinta tunnistettiin merkittävänä keinona vastata sidosryhmien asettamiin yhteiskuntavastuuseen liittyviin odotuksiin, sillä toimittajan merkitys ostajayrityksen kannalta on tärkeä.
Johtopäätöksissä todettiin, että vastatakseen sidosryhmiensä asettamiin odotuksiin yhteiskuntavastuusta, yrityksen on huomioitava yhteiskuntavastuu ja toimittava sen mukaan kaikissa sen toiminnoissa, niin myös toimittajan valinnassa. Jotta yhteiskuntavastuu toteutuisi toimittajan valinnassa, tulisi toimittajan valintaan suhtautua yrityksen strategisena valintana. Lisäksi toimittajan valinnan keskeinen merkitys yrityksen toimintona tulisi ymmärtää. Toimittajan valinta ei siis voi olla muista yrityksen toiminnoista erillinen, vaan sen tulisi olla muiden toimintojen kanssa samassa linjassa ja tukea yrityksen tavoitteiden saavuttamista. Sidosryhmien yhteiskuntavastuuseen liittyviin odotuksiin vastaaminen puolestaan on kannattavaa, sillä se tukee pitkien ja molempia osapuolia hyödyttävien sidosryhmäsuhteiden muodostamista. Näiden teoreettisten johtopäätösten perusteella yritysten tulisi keskittyä sidosryhmien yhteiskuntavastuuseen liittyviin odotuksiin vastaamiseen sekä toimittajan valinnan strategiseen toteuttamiseen.