Lapsen luontosuhteen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Kätkytniemi, Aliisa (2024-05-12)
Lapsen luontosuhteen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Kätkytniemi, Aliisa
(12.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052235016
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052235016
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite on selvittää miten varhaiskasvatuksen opettajat tukevat lasten luontosuhteen kehittymistä ja millä metodeilla tätä on tutkittu. Tutkimus toteutettiin narratiivisen kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena on ymmärtää ilmiötä ja argumentoida sitä johdonmukaisesti. Katsauksen aineisto haettiin ERIC-tietokannasta ja tutkimukseen valikoitui 7 artikkelia analysoitavaksi. Tutkimus tehtiin koska lapset viettävät yhä vähemmän aikaa ulkona ja enemmän aikaa sisällä, joten luontosuhteen tukeminen ja kehittyminen on entistä tärkeämpää, jotta ulkoilu ja luonnossa liikkuminen saadaan osaksi lasten jokapäiväistä elämää. Luontosuhteesta on paljon kirjallisuutta, mutta siitä ei ole tehty paljoa tutkimusta. Tutkimuksessa selvisi, että varhaiskasvatuksen opettajien oma asenne ja näkemyksen luontoa kohtaan vaikuttavat paljon heidän pedagogiikkaansa luontosuhteen tukemisessa ja toisena selvisi, että opettajat keskustelevat lasten kanssa paljon luonnosta ja näin luovat positiivisen kuvan luonnosta ja edistävät sillä lasten luontosuhteen kehittymistä. Aihetta oli tutkittu haastattelu- ja kyselytutkimuksilla, joissa opettajilta oli kysytty heidän näkemyksiään aiheesta.