Toiminnanohjaus kokeneilla kaksikielisillä kielten välisessä kontrollissa
Laine, Fanni; Uutela-Lynd, Sirkka (2024-05-22)
Toiminnanohjaus kokeneilla kaksikielisillä kielten välisessä kontrollissa
Laine, Fanni
Uutela-Lynd, Sirkka
(22.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052234771
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052234771
Tiivistelmä
Kaksikielisyyden ja toiminnanohjauksen yhteydet ovat pitkään herättäneet kiinnostusta tutkijoissa. Yleisin näkemys on esittänyt kaksikielisen toiminnan nojautuvan vahvasti yleiseen toiminnanohjaukseen. Tätä yleisen toiminnanohjauksen teoriaa testaavien tutkimusten tulokset ovat kuitenkin olleet vaihtelevia. Vaihtoehtoisena näkemyksenä on ehdotettu toimintojen eriytymisen teoriaa, jonka mukaan kielestä toiseen vaihtaminen ei enää kokemuksen ja harjaantumisen myötä nojaudu yleiseen toiminnanohjaukseen. Tässä tutkimuksessa vertailemme teorioiden yhteensopivuutta havaittuihin tuloksiin aiemmissa tutkimuksissa, joissa kaksikielisyyden ja toiminnanohjauksen välisiä yhteyksiä on tutkittu kielenvaihto- ja toiminnanohjaustehtävillä. Tarkastelemme eroja tehtävien välisissä yhteyksissä luokittelemalla käytetyt tehtävät ensin rakenteeltaan ja toiseksi myös vastaustavaltaan samanlaisiin ja erilaisiin ryhmiin. Hypoteesimme on toimintojen eriytymisen teorian mukainen, ja olettaa yhteyksiä havaittavan vahvemmin rakenteeltaan ja mahdollisesti vastaustavaltaan samanlaisissa tehtävissä, sillä tällöin teorian perusteella myös toiminnanohjaustehtävissä voidaan hyödyntää kaksikielisyyden tehtäväkohtaisia taitoja. Yleisen toiminnanohjauksen teorian perusteella yhteyksiä havaittaisiin myös keskenään erilaisissa tehtävissä.
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tietokantahaku toteutettiin Pubmed, APA PsycINFO, APA PsycArticles ja Linguistics and Language Behavior Abstracts - tietokannoissa. Katsaukseen otettiin mukaan vain suomen- ja englanninkieliset akateemiset julkaisut. Tutkittavat olivat kokeneita kaksikielisiä aikuisia, jotka olivat suorittaneet toiminnanohjaustehtävän ja tuottavan kielenvaihtotehtävän. Tutkittavien kielitaitoa mitattiin itsearviointilomakkeella.
Tästä tutkimuksesta saadut tulokset antavat lisää tietoa kaksikielisyyden taustalla toimivista perusprosesseista. Tulosten perusteella emme saaneet tukea yleisen toiminnanohjauksen teorialle, sillä kaikkien toiminnanohjaus- ja kielenvaihtotehtävien vertailuissa löytyi vain vähän yhteyksiä. Tuloksemme antavat heikkoa tukea toimintojen eriytymisen teorialle, sillä rakenteellisesti samankaltaisissa tehtävävertailuissa löytyi yhteyksiä hieman useammin kuin rakenteellisesti erilaisissa vertailuissa. Vastaustavaltaan samanlaisissa tehtävissä yhteyksiä havaittiin useammin kuin vastaustavaltaan erilaisissa vertailuissa, mikä tukee toimintojen eriytymisen teoriaa vahvemmin. Tämä viittaa siihen, että tehtävien rakenteellisen samankaltaisuuden tarkastelun lisäksi tulee huomioida vastaustapojen modaliteettia.
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tietokantahaku toteutettiin Pubmed, APA PsycINFO, APA PsycArticles ja Linguistics and Language Behavior Abstracts - tietokannoissa. Katsaukseen otettiin mukaan vain suomen- ja englanninkieliset akateemiset julkaisut. Tutkittavat olivat kokeneita kaksikielisiä aikuisia, jotka olivat suorittaneet toiminnanohjaustehtävän ja tuottavan kielenvaihtotehtävän. Tutkittavien kielitaitoa mitattiin itsearviointilomakkeella.
Tästä tutkimuksesta saadut tulokset antavat lisää tietoa kaksikielisyyden taustalla toimivista perusprosesseista. Tulosten perusteella emme saaneet tukea yleisen toiminnanohjauksen teorialle, sillä kaikkien toiminnanohjaus- ja kielenvaihtotehtävien vertailuissa löytyi vain vähän yhteyksiä. Tuloksemme antavat heikkoa tukea toimintojen eriytymisen teorialle, sillä rakenteellisesti samankaltaisissa tehtävävertailuissa löytyi yhteyksiä hieman useammin kuin rakenteellisesti erilaisissa vertailuissa. Vastaustavaltaan samanlaisissa tehtävissä yhteyksiä havaittiin useammin kuin vastaustavaltaan erilaisissa vertailuissa, mikä tukee toimintojen eriytymisen teoriaa vahvemmin. Tämä viittaa siihen, että tehtävien rakenteellisen samankaltaisuuden tarkastelun lisäksi tulee huomioida vastaustapojen modaliteettia.