Occupational well-being of nurse educators – development and evaluation of a digital intervention
Rinne, Jenni (2024-06-14)
Occupational well-being of nurse educators – development and evaluation of a digital intervention
Rinne, Jenni
(14.06.2024)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9740-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9740-4
Tiivistelmä
The occupational well-being of educators is not only essential for educators themselves, but also affects the well-being of their students and the whole of society regarding having a healthy and productive workforce. The main aim of this study was to develop and evaluate a digital occupational well-being intervention to support the occupational well-being of nurse educators.
The development PHASE I (2019-2022), consisted of a national cross-sectional occupational well-being survey study among health and social care educators in Finland (n=552) and a systematic review (n=13 studies) to dis-cover occupational well-being interventions among educators. The SHINE (Self-Help INtervention for Educators) was developed and implemented in-cluding self-conductive exercises done during working hours with workplace support. In the evaluation, PHASE II (2022-2023), the effectiveness of SHINE was tested on resource-workload-balance (self-evaluated and heart rate variability, HRV), overall occupational and general well-being, physical activity, recovery, self-regulation and workplace support among nurse educa-tors using a controlled quasi-experimental study (intervention group n=37, control group n=40). In addition, the process evaluation of the usability and utility of SHINE was conducted with a cross-sectional survey design among the intervention group. The data were analysed statistically and using content analysis.
As a result, there were found the need to support occupational well-being, especially towards managing mental workload and workplace support to en-hance occupational well-being by promoting activities during working hours. Beneficial self-conductive interventions to promote personal resources of educators were identified, where were used self-conductive exercises such as walking and self-regulation of personal resources. SHINE was found effective on promoting recovery and general well-being between groups comparison but didn’t find statistically effects on resource-workload-balance. SHINE was found easy to use and applicable during working hours. It was seen as useful for promoting physical activity, personal resources, recovery experiences and increasing breaks.
As a conclusion, SHINE could support occupational well-being of nurse educators, promoting well-being activities during working hours possible to implement as part of everyday working life and promoting recovery at work. Sosiaali- ja terveysalan opettajien työhyvinvointi – digitaalisen interven-tion kehittäminen ja arviointi
Opettajien työhyvinvointi on keskeinen asia heille itselleen, mutta on yhtey-dessä myös opiskelijahyvinvointiin. Työhyvinvoinnilla on yhteiskunnallinen merkitys työntekijöiden terveyden ja työn tuottavuuden edistämisessä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää ja arvioida päivittäistyössä digitaalinen työhyvinvointi-interventio sosiaali- ja terveysalan opettajien työhyvinvoinnin tukemiseksi.
Kehittämisvaiheessa, VAIHE I (2019-2022), toteutettiin kansallinen kyse-lytutkimus sosiaali- ja terveysalan opettajien (n=552) työhyvinvoinnista ja systemaattinen kirjallisuuskatsaus, joka kohdistui opettajien työhyvinvointi-interventioita kuvaaviin tutkimuksiin (n=13). Näiden perusteella kehitettiin SHINE (Self-Help INtervention for Educators) interventio sisältäen työajalla tehtäviä harjoitteita. Arviointivaiheessa, VAIHE II (2022-2023), SHINE inter-vention vaikuttavuutta testattiin kvasikokeellisella tutkimuksella (koeryhmä n=37 ja kontrolliryhmä n=40) suhteessa sosiaali- ja terveysalan lähihoitajakou-lutuksessa toimivien opettajien voimavara-kuormitustasapainoon (itsearvioitu ja sykevälivaihtelu mittaus), kokonaistyöhyvinvointiin, yleiseen hyvinvointiin, fyysiseen aktiivisuuteen, palautumiseen, voimavarojen itsesäätelyyn ja työyh-teisön tukeen. Tämän lisäksi interventioon osallistuneet opettajat (n=37) ar-vioivat intervention käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä. Aineisto analysoitiin ti-lastollisin menetelmin ja käyttäen sisällön analyysia.
Tutkimustuloksena opettajat kokivat työhyvinvoinnin tukemisen tarpeita, etenkin psyykkisen työkuorman hallinnassa. Lisäksi opettajat kokivat työyh-teisön tuen tarpeet riittämättömänä työpäivän aikaisille työhyvinvointitoimille. Tuloksellisia työajalla tehtäviä opettajien voimavaroja lisääviä työhyvinvointi-interventioita tunnistettiin, joissa käytettiin harjoitteita, kuten kävelyä ja voi-mavarojen itsesäätelyä. SHINE interventiolla oli vaikutusta ryhmien välisessä vertailussa opettajien palautumisen ja yleisen hyvinvoinnin kokemusten edis-tämisessä, mutta ei voimavara-kuormitustasapainon edistämisessä. Opettajat kokivat intervention helppokäyttöiseksi työpäivän aikana ja hyödylliseksi fyysisen aktiivisuuden, omien voimavarojen, palautumisen, tauottamisen edis-täjänä.
SHINE interventio voi mahdollisesti tukea sosiaali- ja terveysalan opetta-jien työhyvinvointia edistäen hyvinvointitoimintoja ja palautumisen kokemuk-sia työssä.
The development PHASE I (2019-2022), consisted of a national cross-sectional occupational well-being survey study among health and social care educators in Finland (n=552) and a systematic review (n=13 studies) to dis-cover occupational well-being interventions among educators. The SHINE (Self-Help INtervention for Educators) was developed and implemented in-cluding self-conductive exercises done during working hours with workplace support. In the evaluation, PHASE II (2022-2023), the effectiveness of SHINE was tested on resource-workload-balance (self-evaluated and heart rate variability, HRV), overall occupational and general well-being, physical activity, recovery, self-regulation and workplace support among nurse educa-tors using a controlled quasi-experimental study (intervention group n=37, control group n=40). In addition, the process evaluation of the usability and utility of SHINE was conducted with a cross-sectional survey design among the intervention group. The data were analysed statistically and using content analysis.
As a result, there were found the need to support occupational well-being, especially towards managing mental workload and workplace support to en-hance occupational well-being by promoting activities during working hours. Beneficial self-conductive interventions to promote personal resources of educators were identified, where were used self-conductive exercises such as walking and self-regulation of personal resources. SHINE was found effective on promoting recovery and general well-being between groups comparison but didn’t find statistically effects on resource-workload-balance. SHINE was found easy to use and applicable during working hours. It was seen as useful for promoting physical activity, personal resources, recovery experiences and increasing breaks.
As a conclusion, SHINE could support occupational well-being of nurse educators, promoting well-being activities during working hours possible to implement as part of everyday working life and promoting recovery at work.
Opettajien työhyvinvointi on keskeinen asia heille itselleen, mutta on yhtey-dessä myös opiskelijahyvinvointiin. Työhyvinvoinnilla on yhteiskunnallinen merkitys työntekijöiden terveyden ja työn tuottavuuden edistämisessä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää ja arvioida päivittäistyössä digitaalinen työhyvinvointi-interventio sosiaali- ja terveysalan opettajien työhyvinvoinnin tukemiseksi.
Kehittämisvaiheessa, VAIHE I (2019-2022), toteutettiin kansallinen kyse-lytutkimus sosiaali- ja terveysalan opettajien (n=552) työhyvinvoinnista ja systemaattinen kirjallisuuskatsaus, joka kohdistui opettajien työhyvinvointi-interventioita kuvaaviin tutkimuksiin (n=13). Näiden perusteella kehitettiin SHINE (Self-Help INtervention for Educators) interventio sisältäen työajalla tehtäviä harjoitteita. Arviointivaiheessa, VAIHE II (2022-2023), SHINE inter-vention vaikuttavuutta testattiin kvasikokeellisella tutkimuksella (koeryhmä n=37 ja kontrolliryhmä n=40) suhteessa sosiaali- ja terveysalan lähihoitajakou-lutuksessa toimivien opettajien voimavara-kuormitustasapainoon (itsearvioitu ja sykevälivaihtelu mittaus), kokonaistyöhyvinvointiin, yleiseen hyvinvointiin, fyysiseen aktiivisuuteen, palautumiseen, voimavarojen itsesäätelyyn ja työyh-teisön tukeen. Tämän lisäksi interventioon osallistuneet opettajat (n=37) ar-vioivat intervention käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä. Aineisto analysoitiin ti-lastollisin menetelmin ja käyttäen sisällön analyysia.
Tutkimustuloksena opettajat kokivat työhyvinvoinnin tukemisen tarpeita, etenkin psyykkisen työkuorman hallinnassa. Lisäksi opettajat kokivat työyh-teisön tuen tarpeet riittämättömänä työpäivän aikaisille työhyvinvointitoimille. Tuloksellisia työajalla tehtäviä opettajien voimavaroja lisääviä työhyvinvointi-interventioita tunnistettiin, joissa käytettiin harjoitteita, kuten kävelyä ja voi-mavarojen itsesäätelyä. SHINE interventiolla oli vaikutusta ryhmien välisessä vertailussa opettajien palautumisen ja yleisen hyvinvoinnin kokemusten edis-tämisessä, mutta ei voimavara-kuormitustasapainon edistämisessä. Opettajat kokivat intervention helppokäyttöiseksi työpäivän aikana ja hyödylliseksi fyysisen aktiivisuuden, omien voimavarojen, palautumisen, tauottamisen edis-täjänä.
SHINE interventio voi mahdollisesti tukea sosiaali- ja terveysalan opetta-jien työhyvinvointia edistäen hyvinvointitoimintoja ja palautumisen kokemuk-sia työssä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2845]