Avoimen yliopiston kasvatustieteiden opiskelijoiden tavoiteorientaatiot
Johansson, Toni (2024-05-14)
Avoimen yliopiston kasvatustieteiden opiskelijoiden tavoiteorientaatiot
Johansson, Toni
(14.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052336140
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052336140
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia tavoiteorientaatioita avoimen yliopiston kasvatustieteiden opiskelijoilla on ja mitkä taustamuuttujat ovat niihin yhteydessä. Tutkimuksen teoreettinen tausta perustui aikaisempaan tutkimustietoon tavoiteorientaatioista ja erityisesti Niemivirran (2002) malliin oppimis-, saavutus-, suoritus-lähestymis-, suoritus-välttämis- ja välttämisorientaatioista. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella avoimen yliopiston kasvatustieteiden opiskelijoilta (n=129) keväällä 2020 ja analysoitiin SPSS for Windows 26.0-ohjelmalla.
Tulosten mukaan tavoiteorientaatiosummamuuttujista oppimisorientaatio oli keskiarvoltaan suurin (6,03) ja suoritus-lähestymisorientaatio pienin (3,33). Täten tutkimusjoukon voidaan nähdä olleen vahvasti oppimisorientoitunutta ja tutkittavien joukossa suhteellisella menestyksellä oli pienin painoarvo opiskelussa. Tutkimusjoukosta muodostettiin kolme tavoiteorientaatioprofiiliryhmää. Oppimisorientoituneiden (n=53, 41% tutkittavista) ryhmään sijoittui opiskelijoita, joilla korostuivat oppimis- ja saavutusorientaatiot ja joiden välttämisorientaation keskiarvo oli matala. Menestysorientoituneiden opiskelijoiden (n=43 opiskelijaa, 33,3% tutkittavista) ryhmässä korostui suoritus-lähestymis- ja suoritus-välttämisorientaatiot oppimis- ja saavutusorientaatioiden lisäksi. Kolmas ryhmä, välttämisorientoituneet (n=33, 25,6% tutkittavista) erottui muista korkeimmalla välttämisorientaation keskiarvolla. Varianssianalyysin avulla löydettiin tilastollisesti merkitsevä yhteys orientaatioryhmään sijoittumisen ja epäonnistumisen pelon välillä. Menestymisorientoituneiden ryhmään sijoittuneilla epäonnistumisen pelko oli korkein ja oppimis-orientoituneilla epäonnistumisen pelko oli matalin. Muilla taustamuuttujilla ei todettu tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä tavoiteorientaatioiden kanssa.
Tulosten mukaan tavoiteorientaatiosummamuuttujista oppimisorientaatio oli keskiarvoltaan suurin (6,03) ja suoritus-lähestymisorientaatio pienin (3,33). Täten tutkimusjoukon voidaan nähdä olleen vahvasti oppimisorientoitunutta ja tutkittavien joukossa suhteellisella menestyksellä oli pienin painoarvo opiskelussa. Tutkimusjoukosta muodostettiin kolme tavoiteorientaatioprofiiliryhmää. Oppimisorientoituneiden (n=53, 41% tutkittavista) ryhmään sijoittui opiskelijoita, joilla korostuivat oppimis- ja saavutusorientaatiot ja joiden välttämisorientaation keskiarvo oli matala. Menestysorientoituneiden opiskelijoiden (n=43 opiskelijaa, 33,3% tutkittavista) ryhmässä korostui suoritus-lähestymis- ja suoritus-välttämisorientaatiot oppimis- ja saavutusorientaatioiden lisäksi. Kolmas ryhmä, välttämisorientoituneet (n=33, 25,6% tutkittavista) erottui muista korkeimmalla välttämisorientaation keskiarvolla. Varianssianalyysin avulla löydettiin tilastollisesti merkitsevä yhteys orientaatioryhmään sijoittumisen ja epäonnistumisen pelon välillä. Menestymisorientoituneiden ryhmään sijoittuneilla epäonnistumisen pelko oli korkein ja oppimis-orientoituneilla epäonnistumisen pelko oli matalin. Muilla taustamuuttujilla ei todettu tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä tavoiteorientaatioiden kanssa.