Miksi kouluissa ei liikuta enemmän? : Opettajien näkemyksiä estävistä ja rajoittavista tekijöistä liikkumisen lisäämiseen peruskouluissa
Mäkituuri, Paavo; Salokangas, Akusti (2024-05-14)
Miksi kouluissa ei liikuta enemmän? : Opettajien näkemyksiä estävistä ja rajoittavista tekijöistä liikkumisen lisäämiseen peruskouluissa
Mäkituuri, Paavo
Salokangas, Akusti
(14.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052336178
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052336178
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkastelee keskeisiä estäviä ja rajoittavia tekijöitä liikkumisen lisäämiseen peruskouluissa. Tutkimuksen tavoitteena on analysoida opettajien näkemyksiä tämänhetkisistä estävistä ja rajoittavista tekijöistä liikkumisen lisäämiseen kouluissa, jotta niiden vaikutukset peruskoululaisten liikkumiseen olisivat tulevaisuudessa vähäisempiä. Aiheeseen on syytä kiinnittää huomiota, sillä tuoreimpien tutkimusten mukaan vain noin kolmannes peruskoululaisista liikkuu liikkumissuositusten mukaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastatteluihin osallistui neljä luokanopettajaa neljästä eri alakoulusta. Haastattelumenetelmänä käytössä oli puolistrukturoitu haastattelu ja haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaan.
Tutkimuksessa esiin nousi erilaisia tekijöitä, jotka vähentävät tai estävät liikkumista koulupäivän aikana. Luokassa suurimmiksi estäviksi tai rajoittaviksi tekijöiksi nousivat opetuksen painottaminen perustaitojen opettamiseen ja niiden ymmärtämiseen, työrauhan ylläpitäminen sekä tilan puute liikkumisen osalta. Välitunneilla suurimmat tekijät olivat välituntialueen puutteet ja sen rajalliset käyttömahdollisuudet, välituntialueen ja sääolosuhteiden summa, sekä myös puhelimen käyttö nousevana trendinä. Muita esille nousseita kohtia olivat oppilaiden ja opettajien asenteet, koulun toimintakulttuuri ja tavallisesta kouluarjesta poikkeavat tilanteet.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että kouluissa löytyy edelleen tarvetta monipuolistaa liikkumismahdollisuuksia ja opettajia tulisi rohkaista tuomaan lisää liikkumista koulupäiviin hyödyntäen koulua ja sen lähialueita monipuolisesti. Opettajien rooli kasvattajina ja esikuvina on merkittävä, ja heidän asenteillaan on suuri vaikutus oppilaiden liikkumiseen. Lisäksi koulujen tulisi huomioida oppilaiden erilaiset liikuntataustat ja pyrkiä tarjoamaan positiivisia kokemuksia liikkumisesta kaikille oppilaille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Haastatteluihin osallistui neljä luokanopettajaa neljästä eri alakoulusta. Haastattelumenetelmänä käytössä oli puolistrukturoitu haastattelu ja haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaan.
Tutkimuksessa esiin nousi erilaisia tekijöitä, jotka vähentävät tai estävät liikkumista koulupäivän aikana. Luokassa suurimmiksi estäviksi tai rajoittaviksi tekijöiksi nousivat opetuksen painottaminen perustaitojen opettamiseen ja niiden ymmärtämiseen, työrauhan ylläpitäminen sekä tilan puute liikkumisen osalta. Välitunneilla suurimmat tekijät olivat välituntialueen puutteet ja sen rajalliset käyttömahdollisuudet, välituntialueen ja sääolosuhteiden summa, sekä myös puhelimen käyttö nousevana trendinä. Muita esille nousseita kohtia olivat oppilaiden ja opettajien asenteet, koulun toimintakulttuuri ja tavallisesta kouluarjesta poikkeavat tilanteet.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että kouluissa löytyy edelleen tarvetta monipuolistaa liikkumismahdollisuuksia ja opettajia tulisi rohkaista tuomaan lisää liikkumista koulupäiviin hyödyntäen koulua ja sen lähialueita monipuolisesti. Opettajien rooli kasvattajina ja esikuvina on merkittävä, ja heidän asenteillaan on suuri vaikutus oppilaiden liikkumiseen. Lisäksi koulujen tulisi huomioida oppilaiden erilaiset liikuntataustat ja pyrkiä tarjoamaan positiivisia kokemuksia liikkumisesta kaikille oppilaille.