Liikuntakasvatuskokemusten yhteys luokanopettajaopiskelijoiden pystyvyyteen opettaa liikuntaa
Huosianmaa, Fanni; Latikka, Ines (2024-05-14)
Liikuntakasvatuskokemusten yhteys luokanopettajaopiskelijoiden pystyvyyteen opettaa liikuntaa
Huosianmaa, Fanni
Latikka, Ines
(14.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052336156
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052336156
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelemme luokanopettajaopiskelijoiden omien liikuntakasvatuskokemusten yhteyttä heidän pystyvyyteensä opettaa liikuntaa. Tutkimme sekä negatiivisten että positiivisten kokemusten yhteyttä. Tarkastelemme tutkimuskysymysten mukaisesti myös näiden kokemusten yhteyttä luokanopettajaopiskelijoiden liikuntatottumuksiin. Aikaisemmassa tutkimuksessa on saatu selville, että liikunnan opettajuuteen heijastuu ennen opettajankoulutusta koetut liikuntakokemukset, ja että ihmisen koko opinpolku rakentuu niistä kokemuksista, joita hän hankkii jo perusopetuksen oppimisympäristöissä.
Tutkimuksemme avulla saadaan lisää tietoa siitä, kuinka merkittäviä peruskoulun liikuntakasvatuskokemukset ovat koko yksilön liikuntasuhteen muodostumisessa sekä liikunnan opettajuuden kehittymisessä. Tuloksiamme voi mahdollisesti hyödyntää liikunnanopetuksen kehittämisessä.
Tutkimukseen osallistui 80 luokanopettajaopiskelijaa Turun yliopistosta viideltä eri vuosikurssilta Turun ja Rauman kampuksilta. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Vastauksia analysoitiin SPSS-tilastonkäsittelyohjelmalla ja laadullisen tutkimuksen menetelmin.
Saimme tulokseksi, että minäpystyvyys liikunnan opettajana koettiin pääasiallisesti hyväksi. Minäpystyvyyttä pidettiin heikompana silloin, jos omia taitoja ja tietoja ei pidetty tarpeeksi hyvinä, tai kouluajoilta oli jäänyt huonoja liikuntakokemuksia. Koulun liikuntakasvatuksesta koettiin saavan hyvät eväät liikunnan opettajuuteen, ja suurella osalla oli positiivisia kokemuksia koulun liikuntatunneilta. Yli puolet vastaajista koki, että peruskoulussa koetut onnistumiset ovat motivoineet heitä liikkumaan, mutta vastaavasti yli kolmannes kertoi negatiivisten koululiikuntakokemusten vähentäneen heidän kiinnostustaan liikuntaa kohtaan.
Jatkotutkimuksessa voisimme laajentaa luokanopettajaopiskelijoista muodostuvaa otosta myös muihin Suomen yliopistoihin, ja lisäksi voisimme tutkia erityis- ja liikunnanopettajaopiskelijoita. Myös oppilaita ja jo työelämässä olevien luokan- ja liikunnanopettajien kokemuksia tutkimalla voisimme saada mielenkiintoisia näkökulmia jatkotutkimukseen.
Tutkimuksemme avulla saadaan lisää tietoa siitä, kuinka merkittäviä peruskoulun liikuntakasvatuskokemukset ovat koko yksilön liikuntasuhteen muodostumisessa sekä liikunnan opettajuuden kehittymisessä. Tuloksiamme voi mahdollisesti hyödyntää liikunnanopetuksen kehittämisessä.
Tutkimukseen osallistui 80 luokanopettajaopiskelijaa Turun yliopistosta viideltä eri vuosikurssilta Turun ja Rauman kampuksilta. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Vastauksia analysoitiin SPSS-tilastonkäsittelyohjelmalla ja laadullisen tutkimuksen menetelmin.
Saimme tulokseksi, että minäpystyvyys liikunnan opettajana koettiin pääasiallisesti hyväksi. Minäpystyvyyttä pidettiin heikompana silloin, jos omia taitoja ja tietoja ei pidetty tarpeeksi hyvinä, tai kouluajoilta oli jäänyt huonoja liikuntakokemuksia. Koulun liikuntakasvatuksesta koettiin saavan hyvät eväät liikunnan opettajuuteen, ja suurella osalla oli positiivisia kokemuksia koulun liikuntatunneilta. Yli puolet vastaajista koki, että peruskoulussa koetut onnistumiset ovat motivoineet heitä liikkumaan, mutta vastaavasti yli kolmannes kertoi negatiivisten koululiikuntakokemusten vähentäneen heidän kiinnostustaan liikuntaa kohtaan.
Jatkotutkimuksessa voisimme laajentaa luokanopettajaopiskelijoista muodostuvaa otosta myös muihin Suomen yliopistoihin, ja lisäksi voisimme tutkia erityis- ja liikunnanopettajaopiskelijoita. Myös oppilaita ja jo työelämässä olevien luokan- ja liikunnanopettajien kokemuksia tutkimalla voisimme saada mielenkiintoisia näkökulmia jatkotutkimukseen.