”Ei oo ollu oikeestaan semmosta perehdyttämistä” : Noviisiopettajien kokemuksia opettajan työn induktiovaiheesta
Kotkaslahti, Niilo; Yacoob, Ronias (2024-05-14)
”Ei oo ollu oikeestaan semmosta perehdyttämistä” : Noviisiopettajien kokemuksia opettajan työn induktiovaiheesta
Kotkaslahti, Niilo
Yacoob, Ronias
(14.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052336190
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052336190
Tiivistelmä
Tutkimme kandidaatintutkielmassamme noviisiopettajien kokemuksia työn induktiovaiheesta. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia noviisiopettajilla oli kollegiaalisesta tuesta, perehdyttämisestä ja mentoroinnista. Lisäksi selvitimme, millä tekijöillä on merkitystä työssä viihtymisen kannalta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja siinä käytettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta, tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa, jotka olivat ensimmäistä vuotta työelämässä valmistumisen jälkeen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysilla. Tuloksista ilmeni, että noviisiopettajilla oli erilaisia kokemuksia kollegiaalisesta tuesta. Informaali tuki koettiin erittäin tärkeäksi ja oli huomattavan merkityksellisestä opettajan työssä menestymisen kannalta. Kollegoilta saatu informaali tuki muodostui hyvien vuorovaikutussuhteiden seurauksena, jolloin työyhteisön ilmapiirillä oli merkittävä rooli kollegiaalisen tuen muodostumisessa. Perehdytystä eli formaalia tukea noviisiopettajat eivät juuri ollenkaan saaneet, mutta sille kuitenkin olisi koettu tarvetta.
Tutkimus osoittaa, että noviisiopettaja tarvitsee monipuolista tukea työyhteisöltään. Kollegiaalinen tuki eri muotoineen edesauttaa noviisiopettajaa onnistuneeseen työn induktiovaiheeseen sekä sitouttaa opettajat laajemmin työhönsä. Varhainen kollegiaalinen tuki edesauttaa myös opettajaidentiteetin kehittymistä.
Jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista tutkia aihetta pitkittäistutkimuksena. Esimerkiksi, mikä on laadukkaan perehdytyksen vaikutus noviisiopettajaan työn induktiovaiheessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja siinä käytettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta, tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa, jotka olivat ensimmäistä vuotta työelämässä valmistumisen jälkeen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysilla. Tuloksista ilmeni, että noviisiopettajilla oli erilaisia kokemuksia kollegiaalisesta tuesta. Informaali tuki koettiin erittäin tärkeäksi ja oli huomattavan merkityksellisestä opettajan työssä menestymisen kannalta. Kollegoilta saatu informaali tuki muodostui hyvien vuorovaikutussuhteiden seurauksena, jolloin työyhteisön ilmapiirillä oli merkittävä rooli kollegiaalisen tuen muodostumisessa. Perehdytystä eli formaalia tukea noviisiopettajat eivät juuri ollenkaan saaneet, mutta sille kuitenkin olisi koettu tarvetta.
Tutkimus osoittaa, että noviisiopettaja tarvitsee monipuolista tukea työyhteisöltään. Kollegiaalinen tuki eri muotoineen edesauttaa noviisiopettajaa onnistuneeseen työn induktiovaiheeseen sekä sitouttaa opettajat laajemmin työhönsä. Varhainen kollegiaalinen tuki edesauttaa myös opettajaidentiteetin kehittymistä.
Jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista tutkia aihetta pitkittäistutkimuksena. Esimerkiksi, mikä on laadukkaan perehdytyksen vaikutus noviisiopettajaan työn induktiovaiheessa.