Geopoliittisen turbulenssin vaikutus toimitusketjun konfiguraatioihin
Bronzini, Ilja (2024-05-14)
Geopoliittisen turbulenssin vaikutus toimitusketjun konfiguraatioihin
Bronzini, Ilja
(14.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052336101
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052336101
Tiivistelmä
Globalisaation ja kiristyneiden jännitteiden myötä geopoliittinen turbulenssi on ollut viime vuosina jatkuvassa nousussa, mikä taas on vaikuttanut laajasti globaaliin talouteen ja varsinkin globaaliin toimitusketjuun. Muun muassa Covid-19 pandemia, Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan, Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasota, Brexit ja huthikapinallisten hyökkäykset rahtilaivoja kohtaan Punaisellamerellä ovat tehneet entistä selvemmäksi toimitusketjujen haavoittuvuuden. Tämä näkyy laajenevasti toimitusketjujen uudelleenkonfiguroinnin tarpeessa. Esimerkiksi Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on pakottanut yrityksiä katkaisemaan toimitusketjujaan Venäjällä sanktioiden takia, kun taas Brexit on aiheuttanut muun muassa tuotantolaitosten uudelleen sijoittelua.Tässä tutkielmassa perehdytään siihen miten geopoliittinen turbulenssi vaikuttaa toimitusketjujen konfiguraatioihin. Aihetta lähestytään tutkimuskysymyksen ”Miten geopoliittinen turbulenssi uudelleenkonfiguroi toimitusketjuja?” avulla. Aiheen tarkastelussa hyödynnetään Srai & Gregoryn (2008) neljää toimitusketjun ulottuvuutta. Tutkielman perusteella voidaan todeta, että geopoliittisen turbulenssin myötä aiheutuvat disruptiot uudelleenkonfiguroivat toimitusketjuja monin eri tavoin. Uudelleenkonfiguroinnissa korostuu toimitusketjun sopeutumiskyky, jonka avulla mukautuminen disruptioihin tilannekohtaisesti on mahdollista. Geopoliittisten disruptioiden luonteet vaihtelevat hyvin paljon, jonka takia uudelleenkonfiguraatioratkaisuja on monenlaisia. Yleisimpiä uudelleenkonfigurointeja tutkielman perusteella ovat kuitenkin tuotantolaitosten siirtäminen, toimittajasuhteiden muokkaaminen ja kuljetusreittien uudelleensuunnittelu.