Sijoittajien rooli startup-yrityksen eri kasvuvaiheissa
Hiltunen, Remi (2024-05-15)
Sijoittajien rooli startup-yrityksen eri kasvuvaiheissa
Hiltunen, Remi
(15.05.2024)
Lataukset:
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052436808
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052436808
Tiivistelmä
Startupit ovat yrityksiä, jotka pyrkivät nopeaan kasvuun etsimällä liiketoimintamallia, joka on helposti skaalautuva. Vain hyvin pieni osa startupeista selviää kasvuvaiheissa kohdattavien haasteiden yli, mutta tästä huolimatta startupit ovat taloudellisesta näkökul-masta hyvin merkittävä tekijä etenkin kehittyneissä valtioissa. Startup tarvitsee selviyty-äkseen rahoitusta sijoittajilta, sillä ennen markkinoille siirtymistä startupilla ei ole vielä tuloja, mutta kuluja on kehitystyö- ja henkilöstökulujen muodossa.
Startupit ovat erittäin riskipitoisia sijoituskohteita korkeista epäonnistumisprosenteista johtuen. Startupeilla on kuitenkin mahdollisuus innovaation avulla muuttaa kokonaisia markkinoita, jolloin onnistuessaan tuotto sijoitukselle on erinomainen. Tehokkailta pää-omamarkkinoilta löytyy runsaasti erilaisia rahoittajia ja sijoittajia, ja startupin tuleekin pystyä huomioimaan missä kasvuvaiheessa mikäkin sijoittaja on järkevin vaihtoehto.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin luoda selkeä yleiskuva startupin eri kasvuvai-heista ja näihin kasvuvaiheisiin vaikuttavista tekijöistä. Samalla pyritään luomaan selkeä yleiskuva startupille olennaisimmista sijoittajista, ja mikä näiden sijoittajien rooli on star-tupin eri kasvuvaiheissa.
Tutkitun kirjallisuuden perusteella startupilla on kolme kasvuvaihetta, joista jokaiseen vaikuttavat lukuisat sisäiset sekä ulkoiset tekijät. Jokaiselle kasvuvaiheelle löytyy tyypil-lisin sijoittaja, joka tarjoaa startupille elintärkeitä resursseja kasvuvaiheiden haasteista selviämiseen. Jokaisella sijoittajalla on myös toisistaan eroavat sijoitusstrategiat.
Startupit ovat erittäin riskipitoisia sijoituskohteita korkeista epäonnistumisprosenteista johtuen. Startupeilla on kuitenkin mahdollisuus innovaation avulla muuttaa kokonaisia markkinoita, jolloin onnistuessaan tuotto sijoitukselle on erinomainen. Tehokkailta pää-omamarkkinoilta löytyy runsaasti erilaisia rahoittajia ja sijoittajia, ja startupin tuleekin pystyä huomioimaan missä kasvuvaiheessa mikäkin sijoittaja on järkevin vaihtoehto.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin luoda selkeä yleiskuva startupin eri kasvuvai-heista ja näihin kasvuvaiheisiin vaikuttavista tekijöistä. Samalla pyritään luomaan selkeä yleiskuva startupille olennaisimmista sijoittajista, ja mikä näiden sijoittajien rooli on star-tupin eri kasvuvaiheissa.
Tutkitun kirjallisuuden perusteella startupilla on kolme kasvuvaihetta, joista jokaiseen vaikuttavat lukuisat sisäiset sekä ulkoiset tekijät. Jokaiselle kasvuvaiheelle löytyy tyypil-lisin sijoittaja, joka tarjoaa startupille elintärkeitä resursseja kasvuvaiheiden haasteista selviämiseen. Jokaisella sijoittajalla on myös toisistaan eroavat sijoitusstrategiat.