Corporate Board Diversity Mandates in the United States : A Legal Lens on AFBR v. SEC
Lindqvist, Waltteri (2024-05-17)
Corporate Board Diversity Mandates in the United States : A Legal Lens on AFBR v. SEC
Lindqvist, Waltteri
(17.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052739223
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052739223
Tiivistelmä
This bachelor’s thesis examines how the U.S. Constitution affect guidelines issued by private companies, especially when aid guidelines potentially violate an individual’s fundamental rights. In the case Alliance for Fair Board Recruitment (AFBR) v. Securities and Exchange Commission (SEC) the question was whether national stock exchange may set rules on how listed companies must compose their board.
The rule insists that all the listed company boards must have quotas for women and for other minorities who usually have not been presented in bigger companies’ boardrooms. AFBR stated for example that this rule violates the Fifth and the First Amendment to the U.S. Constitution. The Fifth Circuit Court of Appeals ruled that a company registered as private may issue rules that could be seen unconstitutional. According to the court's ruling, a private operator cannot impede an individual's rights, since only an authority could do that.
There has also been conducted numerous research about diverse boards’ positive effects on companies’ e.g. financial situation and governance to back up the arguments for board diversity rules. The question on the table is interesting, as there are previous cases where a similar rule has been banned, however, as it has been given at the level of the law. Considering the latest Supreme Court cases and overruling, AFBR v. SEC may also potentially take an interesting turn if it is decided to continue the controversy in the Supreme Court. Tässä oikeusnotaaritutkielmassa tarkastellaan, miten Yhdysvaltain perustuslaki vaikuttaa yksityisten yritysten antamiin ohjesääntöihin varsinkin silloin, kun mainitut ohjesäännöt voivat loukkata yksilön perusoikeuksia. Tapauksessa Alliance for Fair Board Recruitment (AFBR) vastaan Securities and Exchange Commission (SEC) oli kysymys siitä, voiko kansallinen pörssi asettaa ohjesääntöjä siitä, miten pörssiyhtiöiden on muodostettava hallituksensa.
Ohjesääntö vaatii, että kaikilla pörssiyhtiöiden hallituksilla on oltava kiintiöt naisille ja muille vähemmistöille, jotka eivät yleensä ole edustettuina suurimpien yhtiöiden johtavissa tehtävissä. AFBR totesi esimerkiksi, että tämä ohjesääntö rikkoo Yhdysvaltain perustuslain viidettä ja ensimmäistä lisäystä. Viidennen tuomiopiirin valitustuomioistuin päätti, että yksityiseksi rekisteröity yritys voi antaa ohjesääntöjä, jotka voidaan nähdä perustuslain vastaisina. Tuomioistuimen päätöksen mukaan yksityinen toimija ei voi estää yksilön oikeuksien toteutumista, sillä vain viranomainen voi tehdä niin.
Lisäksi on tehty lukuisia tutkimuksia eri hallitusten monimuotoisuuden positiivisista vaikutuksista esimerkiksi yritysten taloudelliseen tilanteeseen ja hallintotapaan hallituksen monimuotoisuussääntöjen hyväksyttävyyden tueksi. Asiassa oleva kysymys on mielenkiintoinen, sillä Yhdysvaltojen oikeuskäytännöstä löytyy aikaisempia tapauksia, joissa vastaava sääntö on kuitenkin kielletty, koska se on annettu lain tasoisena. Viimeisimpien korkeimman oikeuden tapausten ja niiden kumoamisten vuoksi AFBR v. SEC voi myös mahdollisesti saada mielenkiintoisen käänteen, jos kiistaa päätetään jatkaa korkeimmassa oikeudessa.
The rule insists that all the listed company boards must have quotas for women and for other minorities who usually have not been presented in bigger companies’ boardrooms. AFBR stated for example that this rule violates the Fifth and the First Amendment to the U.S. Constitution. The Fifth Circuit Court of Appeals ruled that a company registered as private may issue rules that could be seen unconstitutional. According to the court's ruling, a private operator cannot impede an individual's rights, since only an authority could do that.
There has also been conducted numerous research about diverse boards’ positive effects on companies’ e.g. financial situation and governance to back up the arguments for board diversity rules. The question on the table is interesting, as there are previous cases where a similar rule has been banned, however, as it has been given at the level of the law. Considering the latest Supreme Court cases and overruling, AFBR v. SEC may also potentially take an interesting turn if it is decided to continue the controversy in the Supreme Court.
Ohjesääntö vaatii, että kaikilla pörssiyhtiöiden hallituksilla on oltava kiintiöt naisille ja muille vähemmistöille, jotka eivät yleensä ole edustettuina suurimpien yhtiöiden johtavissa tehtävissä. AFBR totesi esimerkiksi, että tämä ohjesääntö rikkoo Yhdysvaltain perustuslain viidettä ja ensimmäistä lisäystä. Viidennen tuomiopiirin valitustuomioistuin päätti, että yksityiseksi rekisteröity yritys voi antaa ohjesääntöjä, jotka voidaan nähdä perustuslain vastaisina. Tuomioistuimen päätöksen mukaan yksityinen toimija ei voi estää yksilön oikeuksien toteutumista, sillä vain viranomainen voi tehdä niin.
Lisäksi on tehty lukuisia tutkimuksia eri hallitusten monimuotoisuuden positiivisista vaikutuksista esimerkiksi yritysten taloudelliseen tilanteeseen ja hallintotapaan hallituksen monimuotoisuussääntöjen hyväksyttävyyden tueksi. Asiassa oleva kysymys on mielenkiintoinen, sillä Yhdysvaltojen oikeuskäytännöstä löytyy aikaisempia tapauksia, joissa vastaava sääntö on kuitenkin kielletty, koska se on annettu lain tasoisena. Viimeisimpien korkeimman oikeuden tapausten ja niiden kumoamisten vuoksi AFBR v. SEC voi myös mahdollisesti saada mielenkiintoisen käänteen, jos kiistaa päätetään jatkaa korkeimmassa oikeudessa.