Leikki lapsen oppimisen tukena
Väisänen, Sofia (2024-05-17)
Leikki lapsen oppimisen tukena
Väisänen, Sofia
(17.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052739092
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052739092
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite on selvittää, onko leikillä vaikutusta lapsen oppimiseen ja millä tavalla leikinnällisiä sekä toiminnallisia oppimistapoja voi hyödyntää oppimisen tukena. Leikki ja lapsen kehitys ovat aina olleet yhteydessä toisiinsa, minkä pohjalta haluan selvittää, voiko leikkiä ja sen tuomia vaikutuksia hyödyntää oppimisessa.
Tutkimus on toteutettu integratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja se hyödyntää kahdeksaa (8) eri lähdettä, jotka ovat tutkimuksia, kirjoituksia ja kirjallisuuskatsauksia aiheeseen liittyen. Kerätyt aineistot on pyritty valitsemaan niin, että ne taustoittavat tutkittavaa aihetta mahdollisimman laajasti.
Aineistot tukevat leikin ja oppimisen yhteyttä, sillä leikki kehittää sellaisia taitoja, joita lapsi tarvitsee oppiessaan. Tällaisia taitoja ovat esimerkiksi sosiaaliset taidot, itsesäätelytaidot, kognitiiviset taidot sekä ongelmanratkaisutaidot. Toiminnalliset ja leikinnälliset oppimistavat auttavat lasta pysymään orientoituneena tehtävään ja kasvattavat lapsen motivaatiota. Ohjattu leikki varhaisessa lapsuudessa on yhteydessä hyviin oppimistuloksiin tulevaisuudessa. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää opetussuunnitelman sekä opettajankoulutuksen kehittämisessä ja niiden avulla saadaan tietoa lapsen oppimisen tarpeista.
Tutkimus on toteutettu integratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja se hyödyntää kahdeksaa (8) eri lähdettä, jotka ovat tutkimuksia, kirjoituksia ja kirjallisuuskatsauksia aiheeseen liittyen. Kerätyt aineistot on pyritty valitsemaan niin, että ne taustoittavat tutkittavaa aihetta mahdollisimman laajasti.
Aineistot tukevat leikin ja oppimisen yhteyttä, sillä leikki kehittää sellaisia taitoja, joita lapsi tarvitsee oppiessaan. Tällaisia taitoja ovat esimerkiksi sosiaaliset taidot, itsesäätelytaidot, kognitiiviset taidot sekä ongelmanratkaisutaidot. Toiminnalliset ja leikinnälliset oppimistavat auttavat lasta pysymään orientoituneena tehtävään ja kasvattavat lapsen motivaatiota. Ohjattu leikki varhaisessa lapsuudessa on yhteydessä hyviin oppimistuloksiin tulevaisuudessa. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää opetussuunnitelman sekä opettajankoulutuksen kehittämisessä ja niiden avulla saadaan tietoa lapsen oppimisen tarpeista.