Successful management of a foreign subsidiary
Routila, Kai (2024-05-17)
Successful management of a foreign subsidiary
Routila, Kai
(17.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052739116
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052739116
Tiivistelmä
The purpose of this thesis is to examine how to successfully manage a foreign subsidiary. Many of the multinational enterprises consist of smaller companies, subsidiaries. Some of the biggest multinational enterprises have even over a thousand subsidiaries. Subsidiaries are extremely valuable to the multinational enterprises but in order to achieve the maximum value, they need to be managed correctly.
This thesis will first examine the establishment of a foreign subsidiary and find answers to why a firm would want to establish a foreign subsidiary, the choosing of the location and the different possible entry modes. The second part of the thesis will focus on aligning the goals and motives of the parent company and the subsidiary using agency theory. The third part will study the different roles subsidiaries should be assigned to and how the subsidiaries can benefit the whole multinational enterprise, especially because multinational enterprises have shifted from a decentralized structure to a network-based structure.
A multinational enterprise must have firm specific advantages that it can transfer to a location that provides location specific advantages. The cultural distance and various risks have influence on the decision whether the company chooses to enter by themselves or in a cooperative mode with a local partner. Different subsidiaries face different levels of agency problems. The desired outcome is affected by firstly having a suitable board composition that monitors the decisions made by the subsidiary and secondly having an incentive system that supports goal-oriented performance. The different roles a subsidiary can have depend on their level of global strategic value and local responsiveness. According to their roles, subsidiaries should contribute to the value creation of the multinational enterprise by sharing knowledge and resources within the networked multinational enterprise. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia, miten ulkomaista tytäryhtiötä johdetaan menestyksekkäästi. Useat monikansalliset yritykset koostuvat pienemmistä yhtiöistä, tytäryhtiöistä. Osalla suurimmista monikansallisista yrityksistä saattaa olla jopa yli tuhat tytäryhtiötä. Tytäryhtiöt ovat monikansallisille yrityksille erittäin arvokkaita, mutta niitä tulee johtaa oikein, jotta niistä saadaan maksimaalinen hyöty.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ensin ulkomaisen tytäryhtiön perustamista ja etsitään vastauksia siihen, miksi yritys haluaa perustaa ulkomaisen tytäryhtiön. Lisäksi tarkastellaan soveltuvan kohdemaan valintaa ja mitä eri keinoja yrityksellä on asettua uuteen maahan. Toisessa osassa tarkastellaan päämies – agentti teorian näkökulmasta, miten tytäryhtiön ja pääkonttorin tavoitteet yhdenmukaistetaan. Kolmannessa osiossa tarkastellaan, mitä eri rooleja tytäryhtiöille voidaan määrätä ja miten näiden roolien puitteissa tytäryhtiöt voivat hyödyttää koko monikansallista yritystä ottaen huomioon, että monikansalliset yritykset ovat siirtyneet hajautetusta organisaatiorakenteesta verkottuneeseen rakenteeseen.
Monikansallisella yrityksellä on oltava yhtiökohtaisia vahvuuksia, joita se kykenee siirtämään sellaiseen kohteeseen, joka tarjoaa kohdespesifejä etuja. Kohdemaan kulttuurinen etäisyys ja erityyppiset riskit vaikuttavat yrityksen päätökseen asettua kohdemaahan. Vaihtoehtoina on täysi omistus uudesta tytäryhtiöstä tai osaomistus paikallisen partnerin kanssa. Eri tytäryhtiöillä on eritasoisia päämies – agentti ongelmia. Onnistuneella hallituskokoonpanolla, joka valvoo tytäryhtiön toimintaa sekä oikein soveltuvalla kompensaatiojärjestelmällä kyetään vaikuttamaan toivottuihin lopputuloksiin. Tytäryhtiölle määräytyvä rooli perustuu tytäryhtiön globaaliin strategiseen merkittävyyteen sekä sen tarpeeseen reagoida paikallisesti. Näiden roolien puitteissa tytäryhtiöiden tulee osallistua monikansallisen yrityksen arvonluontiin jakamalla tietoa ja resursseja koko verkottuneen monikansallisen yrityksen kesken.
This thesis will first examine the establishment of a foreign subsidiary and find answers to why a firm would want to establish a foreign subsidiary, the choosing of the location and the different possible entry modes. The second part of the thesis will focus on aligning the goals and motives of the parent company and the subsidiary using agency theory. The third part will study the different roles subsidiaries should be assigned to and how the subsidiaries can benefit the whole multinational enterprise, especially because multinational enterprises have shifted from a decentralized structure to a network-based structure.
A multinational enterprise must have firm specific advantages that it can transfer to a location that provides location specific advantages. The cultural distance and various risks have influence on the decision whether the company chooses to enter by themselves or in a cooperative mode with a local partner. Different subsidiaries face different levels of agency problems. The desired outcome is affected by firstly having a suitable board composition that monitors the decisions made by the subsidiary and secondly having an incentive system that supports goal-oriented performance. The different roles a subsidiary can have depend on their level of global strategic value and local responsiveness. According to their roles, subsidiaries should contribute to the value creation of the multinational enterprise by sharing knowledge and resources within the networked multinational enterprise.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ensin ulkomaisen tytäryhtiön perustamista ja etsitään vastauksia siihen, miksi yritys haluaa perustaa ulkomaisen tytäryhtiön. Lisäksi tarkastellaan soveltuvan kohdemaan valintaa ja mitä eri keinoja yrityksellä on asettua uuteen maahan. Toisessa osassa tarkastellaan päämies – agentti teorian näkökulmasta, miten tytäryhtiön ja pääkonttorin tavoitteet yhdenmukaistetaan. Kolmannessa osiossa tarkastellaan, mitä eri rooleja tytäryhtiöille voidaan määrätä ja miten näiden roolien puitteissa tytäryhtiöt voivat hyödyttää koko monikansallista yritystä ottaen huomioon, että monikansalliset yritykset ovat siirtyneet hajautetusta organisaatiorakenteesta verkottuneeseen rakenteeseen.
Monikansallisella yrityksellä on oltava yhtiökohtaisia vahvuuksia, joita se kykenee siirtämään sellaiseen kohteeseen, joka tarjoaa kohdespesifejä etuja. Kohdemaan kulttuurinen etäisyys ja erityyppiset riskit vaikuttavat yrityksen päätökseen asettua kohdemaahan. Vaihtoehtoina on täysi omistus uudesta tytäryhtiöstä tai osaomistus paikallisen partnerin kanssa. Eri tytäryhtiöillä on eritasoisia päämies – agentti ongelmia. Onnistuneella hallituskokoonpanolla, joka valvoo tytäryhtiön toimintaa sekä oikein soveltuvalla kompensaatiojärjestelmällä kyetään vaikuttamaan toivottuihin lopputuloksiin. Tytäryhtiölle määräytyvä rooli perustuu tytäryhtiön globaaliin strategiseen merkittävyyteen sekä sen tarpeeseen reagoida paikallisesti. Näiden roolien puitteissa tytäryhtiöiden tulee osallistua monikansallisen yrityksen arvonluontiin jakamalla tietoa ja resursseja koko verkottuneen monikansallisen yrityksen kesken.